اینستاگرام مارکتینگ | آموزش بازاریابی با اینستاگرام

وب سایت در زمینه آموزش اینستاگرام و بازاریابی با اینستاگرام فعالیت دارد

اینستاگرام مارکتینگ | آموزش بازاریابی با اینستاگرام

وب سایت در زمینه آموزش اینستاگرام و بازاریابی با اینستاگرام فعالیت دارد

10 ترفند دیگر که در اینستاگرام جایی پیدا نمیکنید!

 کامنت‌ها را برای یک پست ببندید

ارزش یک عکس به اندازه هزاران کلمه است. پس شاید برای بعضی عکس‌ها به نظر و کامنت بقیه احتیاجی نداشته باشید.

با این روش می‌توانید کامنت گذاشتن برای یک پست را ممنوع کنید.

روش کار این چگونه می باشد:

این روش خیلی ساده انجام می شود . هر پستی که آپلود کردید، سه نقطه کنار عکس را بزنید، سپس Turn Off Commenting را انتخاب کنید تا کامنت‌های آن پست بسته شوند



اما برای تنظیمات کلی کامنت از کجا باید انجام دهیم؟

به منو سه خط در پروفایل بروید و Setting را انتخاب کنید

بر روی Privacy ضربه بزنید

بر روی Comments ضربه بزنید

با انتخاب Manual Filters می‌توانید کلمه‌ها یا عباراتی را ممنوع کنید، یا  Hide Offensive Comments را انتخاب کنید تا توهین و فحش‌ها در کامنت‌ها مخفی شوند

 استوری خود را برای یک فرد خاص مخفی کنید

یکی از ترفندهای اینستاگرام که بسیار پرکاربرد نیزاست، مخفی کردن استوری از بعضی از فالوورهایتان است.

اگر می‌خواهید درباره محیط کار خود شکایتی کنید و دوست دارید که همه دوستانتان این استوری را ببینند به جز رییس، این روش را به کار ببرید.

روش کار:

روش اول:

به منو سه خط در پروفایل بروید و Setting را انتخاب کنید

Privacy> Story را انتخاب کنید

گزینه Hide Story From را انتخاب کنید

کسانی که می‌خواهید استوری از آنها مخفی بماند را انتخاب کنید، ور در اندروید چک مارک و در سیستم IOS اپل، Done را انتخاب کنید

روش دوم:

به پروفایل کسی که می‌خواهید استوری شما را نبیند، بروید

سه نقطه کنار پروفایلش را انتخاب کنید

گزینه Hide Story From را انتخاب کنید

نکته: به این نکته توجه داشته باشید، که مخفی کردن استوری از کسی به معنای بلاک کردن آن شخص نیست و او همچنان پست‌ها و پروفایل شما را می‌بیند

 از فونت‌های خود در استوری استفاده کنید

به تازگی اینستاگرام چند فونت جدید را به استوری اضافه کرده‌است. اما شاید آنها برای شما کافی نباشد.

روش کار:

برای تنوع و استفاده از فونت‌های جدید سایت‌های زیادی است. مثلا سایت  igfont.io

به این سایت بروید و جمله یا کلمه مورد نظر خود را بنویسید

فونت مورد نظر را انتخاب کنید

عبارت مورد نظرتان را کپی کنید و سپس در استوری پیست کنید

این کار را برای بیو و کپشن پست‌ها هم می‌توانید انجام دهید 

کاور استوری هایلایت را تغییر دهید

شما به راحتی می‌توانید کاور استوری‌هایی که هایلایت کردید را، تغییر دهید

روش کار:

روی هایلایت کلیک کنید و سپس Edit Highlight را انتخاب کنید

سپس Edit Cover را انتخاب کنید

حالا یک عکس از گالری برای کاور خود انتخاب کنید

 با تمام رنگ‌ها در استوری رنگین کمان بسازید

یکی دیگر از ترفندهای اینستاگرام، فونت رنگین کمانی است.

این کار کمی به انعطاف انگشت‌هایتان نیاز دارد!

اما اگر به اندازه کافی تمرین کنید، ایجاد یک رنگین کمان زیبا در فونت‌های استوری جلوه باشکوهی به استوری شما خواهد بخشید.

روش کار:

متن استوری را بنویسید

کل متن را انتخاب کنید

انگشت شست دست راست خود را روی هر رنگی در پالت رنگ پیشنهادی نگه دارید

انگشت شست دست چپ خود را روی تکست حرکت دهید

هر دو انگشت را به طور همزمان به سمت چپ بکشید

رنگ حروف شما تغییر می‌کند

 

پست‌هایی که در آنها تگ شده‌اید را، مخفی کنید

خیلی وقت‌ها ما در عکس‌هایی تگ می‌شویم که دوست نداریم بعضی از دوستانمان آنها را ببینند و در عین حال دوست نداریم که تگ را ریموو کنیم.

خب برای این مشکل هم راه حلی هست تا پست‌هایی که در آن تگ شده‌اید را مخفی کنید.

روش کار:

به پروفایل خود بروید

به عکس‌های تگ شده خود در پروفایل بروید

روی عکسی که می‌خواهید تگ آن را مخفی کنید بروید

سه نقطه کنار عکس را بزنید

سپس Tag Options را انتخاب کنید

Hide from My Profile را بزنید تا از پروفایل شما مخفی شوند

اگر می‌خواهید به طور کل تگ عکس را بردارید، Remove Me From Post را انتخاب کنید

 

 بیو بهتری بنویسید

هفدهمین ترفند از ترفندهای اینستاگرام، درباره بیو پروفایل شماست.

کلمه کلیدی حوزه فعالیت خود را در بیو پروفایل خود بنویسید تا احتمالا در سرچ‌های آن کلمات پدیدار شوید.

روش کار: 

به پروفایل خود بروید و Edit Profile را انتخاب کنید

در قسمت Name و Bio از کلمات کلیدی مربوط به خود استفاده کنید

سپس Done را بزنید تا تغییرات ذخیره شوند

 

هشتگ‌ها را در پست‌ها مخفی کنید

یکی از جالب‌ترین ترفندهای اینستاگرام مخفی کردن هشتگ‌هاست.

هشتگ‌ها قطعا به رشد و دیده شدن شما در اینستاگرام کمک خواهند کرد. اما گاهی استفاده از هشتگ‌ها نظم کپشن شما را بهم می‌ریزد.

بریای همین بهتر است آنها را مخفی نگه دارید.

روش کار:

روش اول:
یک راه آسان برای پنهان کردن هشتگ شما این است که آنها را به راحتی از کپشن خود خارج کنید و آنها را در اولین کامنت خود بنویسید.

پس از گرفتن کامنت دیگری، هشتگ شما با اطمینان در بخش کامنت‌ها پنهان می‌شود.

روش دوم:

روش دیگر این است که در خود کپشن، هشتگ‌هایتان را مخفی کنید.

بعد از نوشتن کپشن، از نقطه، خط یا هر کدام از آیکون‌ها استفاه کنید و به اندازه سه خط پایین بروید.

کپشن شما، بیشتر از سه خط نمایش داده نمی‌شود.

هشتگ‌های شما از دید فالوورها پنهان خواهد بود، مگر اینکه آنها گزینه See More را بزنند.

 

 وضعیت فعالیت (Activity Status) خود را خاموش کنید

لزومی ندارد که همه فالوورهای شما از وضعیت آنلاین بودن شما باخبر باشند. برای خاموش کردن وضعیت فعالیت خود در اینستاگرام به روش زیر عمل کنید.

روش کار:

به منو سه خط در پروفایل بروید و Setting را انتخاب کنید

Privacy را انتخاب کنید

روی Activity Status کلیک کنید

و Activity Status را خاموش کنید

از کجا بدانیم به چه کسانی درخواست دوستی دادیم

خیلی وقت‌ها برای کسی درخواست دوستی می‌فرستید و بعد از مدتی یادتان می‌رود برای چه کسی فرستاده بودید و یا اصلا درخواستی داده بودید یا خیر.

این اطلاعات و بسیاری از اطلاعات دیگر اینستاگرام خود را می‌توانید با روش زیر به دست آورید.

روش کار:

به پروفایل خود بروید و منو سه خط را بزنید تا به Setting بروید

بعد از آن Security را انتخاب کنید

سپس بر روی گزینه Access Data کلیک کنید

در اینجا اطلاعات زیادی می‌توانید پیدا کنید از جمله روزهایی که پسوورد را عوض کردید، ایمیل‌های قدیمی شما، بیو و نام کاربری‌هایی که داشتید و…

در بخش Connection در قسمت Current Follow Request درخواست‌های دوستی‌ای که فرستادید را مشاهده کنید

 

مدیریت ارتباط با مشتریان در شبکه‌های اجتماعی

مدیریت ارتباط با مشتریان در شبکه‌های اجتماعی در واقع ادغام شبکه‌های اجتماعی مختلف با پلتفرم‌های ( CRM (Customer Relationship Management است.

به زبان ساده شما به مشتریان خود این اختیار را می‌دهید که در کنار کانال‌های CRM بتوانند از پلتفرم٬های شبکه‌های اجتماعی نیز با شما در ارتباط باشند.

این کار در واقع احترام گذاشتن به کاربران و مشتریان شما می باشد و خدمات بهتری از طرف شما ارائه خواهد شد. و در عین حال داده‌های بیشتری از مشتریان خواهید داشت.




چرا کسب‌و‌کارها به ارتباط مشتریان در شبکه‌های اجتماعی نیاز دارند؟

همانطور که بالاتر گفتیم، شما با برقراری ارتباط با مشتریان از طریق شبکه‌های اجتماعی، به آنها اجازه می‌دهید تا کانال ارتباطی با شما را خودشان انتخاب کنند.

دلیل دیگر اینکه مشتریان شما قطعا در شبکه‌های اجتماعی حضور دارند و چه راهی برای شما بهتر از اینکه جایی باشید که انها هستند و به راحتی می‌توانند با شما ارتباط برقرار کنند.

این به معنای حذف کانال‌های ارتباطی سنتی مثل تلفن، ایمیل، چت و… نیست.

استفاده از مدیریت ارتباط با مشتریان در شبکه‌های اجتماعی دید عمیق‌تری در خصوص احساسات مشتری نسبت به شرکت شما، نام تجاریی‌تان و محصولات یا خدمات خاصتان، به شما می‌دهد.کسب‌و‌کارها این روزها باید در دسترس و راحت باشند تا رضایت مشتریان خود را جلب کنند.

 

استفاده از مدیریت CRM شبکه‌های اجتماعی برای خدمات مشتری

مدیریت ارتباط با مشتریان در شبکه‌های اجتماعی، به منظور بهینه‌سازی سطح خدمات و انجام خدمات برای مشتری از چند کانال صورت می‌گیرد.

CRM شبکه‌های اجتماعی به کسب‌و‌کارها کمک می‌کند تا خدمات را به صورت یکپارچه به مشتری ارائه دهد و بهترین تجربه را برای مشتری خلق کند.

مصرف‌کننده امروز  بدون توجه به کانال ارتباطی، انتظار دریافت خدمات عالی از یک کسب‌و‌کار را دارد.

انتظارات مشتری در حال افزایش است

مشتریان انتظار دارند که بتوانند به راحتی بین کانال‌های ارتباطی حرکت کنند و کسب‌و‌کار در هر یک از آنها بلافاصله و شخصا پاسخ دهد.

آنها انتظار دارند که شما آنها را به خاطر بسپارید تا هر دفعه مجبور به معرفی خود نباشند. خب احتمالا شما نمی‌توانید همه اطلاعات آنها را به خاطر بسپارید. اما با استفاده از نرم‌افزارهای CRM می‌توانید اطلاعات آنها را به راحتی ذخیره کنید.

این مسئله وفتی برای شما مهم می‌شود که بدانید مشتریان شما بیش از پیش از شبکه‌های اجتماعی به عنوان ساده‌ترین راه برای بیان خواسته‌هایشان استفاده می‌کنند.

به طور مثال تلکام که از غول‌های صنعت مخابرات است، اعلام کرده که 40% از بازخورد مشتریانش را از توییتر دریافت می‌کند.

وقتی مشتری از طریق شبکه‌های اجتماعی با شما ارتباط برقرار می‌کند، این تعامل را می‌توان با جزییات دقیق‌تری نسبت به ارتباط تلفنی و یا ایمیلی ردیابی و مدیریت کرد.

 

مزایای مدیریت ارتباط با مشتریان در شبکه‌های اجتماعی، در حوزه خدمات مشتریان

کسب‌و‌کارها سریع‌تر و بهتر پاسخگوی مشتریان هستندو حتی می‌توانند نیازهای آینده مشتریان را پیش‌بینی کنند.

وقتی کسب‌و‌کارها خواسته‌های مشتریان را در شبکه‌های اجتماعی دنبال می‌کنند، در قبال مشکلات آنها می‌توانند تصمیمات سریع‌تر و کامل‌تری بگیرند و در نتیجه مشتریان راضی‌تری داشته باشند.

در CRM شبکه‌های اجتماعی کسب‌و‌کارها متوجه می‌شوند که شیوه تعامل با تک تک مشتریان تاثیر زیادی بر چهره برند دارد. دیگر دوران تعامل یک‌طرفه به سر آمده و تک تک مشتریان انتظار پاسخگویی سریع و غیرتکراری از شما دارند.

کارشناس ارتباط با مشتریان در فیس‌بوک، اینستاگرام، توییتر و… با مشتریان به طور مستقیم در ارتباط است و ارتباط او بر همه کاربران تاثیرگذار است. زیرا مشتریان تجربه خود از یک برند را به طور مستقیم با دیگران به اشتراک می‌گذارند.

 

استفاده از CRM شبکه‌های اجتماعی برای بازاریابی چگونه امکان پذیر است؟

استفاده از مدیریت ارتباط با مشتریان در شبکه‌های اجتماعی به کسب‌و‌کارها کمک می‌کند تا تعامل با مشتری را به یک خیابان دوطرفه تبدیل کنند.

مشتریان از یک مخاطب منفعل، به یک مشتری فعال تبدیل می‌شوند که حتی نظرات آنها در تغییرات یک کسب‌و‌کار نقش محسوسی دارد.

ما در بازاریابی محتوایی می‌توانیم بلاگ‌پست، پست فیسبوک، اینستاگرام، توییت، ویدیوهای جذاب یوتیوب و… تولید کنیم. اما این‌ها همه جاده یک‌طرفه ارتباط ما با مخاطب است.

CRM شبکه اجتماعی می‌تواند به شما کمک کند تا طرفداران و مشتریان برند را شناسایی و به آنها پاداش دهید، و آنها را تشویق به تعریف و توصیف از برند شما در شبکه‌های اجتماعی کنید.

در یک نظرسنجی، 89 درصد از پاسخ‌دهندگان گفتند که شبکه‌های اجتماعی باعث افزایش دیده شدن برند آنها شده‌اند، در حالی که تقریبا نیمی از آنها گزارش دادند که فقط با صرف 6 ساعت در هفته برای فعالیت در شبکه‌های اجتماعی،هزینه‌های بازاریابی آنها کاهش پیدا کرده‌است.

 

مزایای CRM شبکه‌های اجتماعی

برای واحد‌های بازاریابی، فروش و خدمات مشتری، CRM شبکه‌های اجتماعی می‌تواند کمک کند تا مشتریان بالقوه تبدیل به مشتریان راضی شوند و سفیرانی برای معرفی برند شما باشند.

مزایای کلیدی CRM شبکه‌های اجتماعی

1) ارائه پشتیبانی آنلاین در پلتفرم‌های مورد استفاده مشتریان

2) تعامل و ارتباط با مشتریان در زمان درست

3) حل کردن سریع مشکلات با نظارت و پیگیری در شبکه‌های اجتماعی

4) یافتن مشتریان وفادار و دادن پاداش و تخفیف به آنها

5) دیده شدن شما در مکان‌هایی که مشتریانتان وقت می‌گذرانند

6) افزایش تعامل و روابط عمیق با مشتریان

از فرصت حضور و مدیریت ارتباط با مشتریان در شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید تا مشتری تجربه بهتری از استفاده از خدمات شما داشته باشد و به راحتی با شما ارتباط برقرار کند.

 

تعداد کاربران شبکه‌های اجتماعی : بیشتر از 4 میلیارد نفر

تعداد کاربران شبکه‌های اجتماعی به  بیش از 4 میلیارد نفر در سراسر جهان رسیده‌است. و به طور متوسط ​​روزانه تقریبا 2 میلیون کاربر جدید به آنها می‌پیوندند.

مردم جهان بیشتر وقت خود را در شبکه‌های اجتماعی می‌گذرانند، به طوری که کاربر معمولی اکنون تقریبا 15 درصد از زندگی خود را در پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی می‌گذرانند.

نکات مهم این گزارش:

میزان کاربران شبکه‌های اجتماعی در 12 ماه گذشته، 12 درصد افزایش داشته‌است

مدت زمانی که ما در شبکه‌های اجتماعی به سر می‌بریم همچنان افزایش می‌یابد

اینستاگرام همچنان از رشد بالایی برخوردار است، اما تنها نیست

بازاریاب‌ها ممکن است بزرگترین فرصت‌های دیجیتالی امروز را از دست بدهند

آمار مهم شبکه‌های اجتماعی

همانطور که می دانید

کل جمعیت جهان: 7.81 میلیارد نفر

تعداد افرادی که از تلفن‌های همراه در سراسر جهان استفاده می‌کنند: 5.20 میلیارد نفر

کاربران جهانی اینترنت: 4.66 میلیارد نفر

کاربران شبکه‌های اجتماعی در سراسر جهان: 4.14 میلیارد

 

برای اینکه بهتر این اعداد را درک کنید: اکنون بیش از دو سوم جهان در حال استفاده از تلفن همراه (67 درصد) هستند ، در حالی که تقریبا 60 درصد از کل افراد روی کره زمین اکنون از اینترنت استفاده می‌کنند.

فقط سه ماه پیش بود که هوت سوییت گزارش داد که نفوذ شبکه‌های اجتماعی از مرز 50 درصد عبور کرده است، اما آخرین داده‌ها نشان می‌دهد که این رقم در حال حاضر به تقریبا 53 درصد رسیده‌است.

بیش از 9 نفر از 10 کاربر اینترنت در سراسر جهان از طریق دستگاه‌های تلفن همراه متصل می‌شوند، اما دو سوم آنها از طریق رایانه هم متصل می‌شوند.

با این حال، وقتی صحبت از شبکه‌های اجتماعی به میان می آید، کاربران به وضوح دستگاه‌های تلفن همراه را ترجیح می‌دهند. تجزیه و تحلیل Kepios نشان می‌دهد که 99 درصد از کاربران شبکه‌های اجتماعی جهان از طریق دستگاه‌های تلفن همراه به آنها دسترسی دارند، اما فقط 1 نفر از 5 نفر از لپ‌تاپ یا رایانه رومیزی استفاده می‌کنند.

رشد تعداد کاربران شبکه‌های اجتماعی سرعت می‌گیرد

تعداد افرادی که از شبکه‌های اجتماعی در سراسر جهان استفاده می‌کنند در اکتبر سال 2020 به 4/14 میلیارد نفر رسیده است؛ که این رقم برای اولین بار در این سه ماه از 4 میلیارد کاربر عبور کرده‌است.

بیش از 450 میلیون نفر در 12 ماه گذشته شروع به استفاده از شبکه‌های اجتماعی کرده‌اند که این میزان رشد سالانه بیش از 12 درصد است.

 

این مطلب به این معنی می باشد که از سال گذشته به طور متوسط ​​بیش از 14 نفر در هر ثانیه شروع به استفاده از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند که حتی بیشتر از میزان سه ماهه گذشته است.

در حقیقت، آخرین داده‌ها نشان می‌دهد که رشد شبکه‌های اجتماعی در واقع شتاب گرفته‌است.

 

بیش از 180 میلیون نفر در مقایسه با سه ماه گذشته از ماه‌های جولای تا سپتامبر از شبکه‌های اجتماعی استفاده کرده‌اند و این به معنای افزایش تقریبا 2 میلیون کاربر در روز است.

 

رشد کاربران شبکه‌های اجتماعی نتیجه مستقیم شیوع کرونا و عادات جدیدی است که مردم پذیرفته‌اند. با این وجود، علی‌رغم شرایط فوق العاده، با بازگشت افراد به روال عادی‌تر ، انتظار نداریم که آمار کلی کاربران مجددا کاهش یابد، اگرچه در ماه‌های آینده می‌توان نوعی از نوسانات در تعداد کاربران انتظار داشت.

افزایش زمان استفاده

میزان زمانی که مردم در اینترنت می‌گذرانند در طول سال 2020 به میزان قابل توجهی افزایش یافته است، بخشی از این امر به دلیل رفتارهای جدیدی است که افراد هنگام قرنطینه ویروس کرونا انجام دادند.

آخرین داده‌ها نشان می‌دهد که کاربر معمولی اینترنت تقریبا 7 ساعت در روز را با استفاده از گوشی‌های تلفن همراه می‌گذرانند. که تقریبا 15 دقیقه بیشتر از زمان مشابه گزارش قبلی است.

 



شبکه‌های اجتماعی بیش از یک سوم از وقت اتصال ما به اینترنت را تشکیل می‌دهند. مردم  روزانه تقریبا 2 ساعت در پلتفرم‌های اجتماعی می‌گذرانند.

مجموعا مردم جهان 10 میلیارد ساعت در روز را در شبکه‌های اجتماعی می‌گذرانند، این عدد به قدری بزرگ است که بگذارید بگوییم به اندازه بیش از یک میلیون سال زندگی بشر است.

رشد چشمگیر شبکه‌های اجتماعی

تقریبا بهترین شبکه‌های اجتماعی جهان طی سه ماه گذشته رشد چشمگیری در تعداد مخاطبان داشته‌اند. اینستاگرام با رشد بیشتر از فیسبوک، بیشترین تعداد کاربران جدید را بین ماه‌های ژوئیه و سپتامبر سال 2020 اضافه کرد.

گزارش‌های خود این شرکت نشان می‌دهد که مخاطبان تبلیغات اینستاگرام طی سه ماه گذشته بیش از 76 میلیون نفر رشد کرده‌اند و از ابتدای اکتبر سال 2020 به مجموع 1.16 میلیارد نفر رسیده‌اند.

 

در مقایسه با فیسبوک که 45 میلیون نفر رشد داشته، اینستاگرام رشد فوق‌العاده‌ای کرده‌است. اما  فیسبوک با 2.14 میلیارد نفر کاربر، همچنان پیشتاز در بین شبکه‌های اجتماعیست.

همانطور که در تصویر می‌بینید، یوتیوب، واتس‌اپ، مسنجر قبل از اینستاگرام در رتبه‌های یک تا چهار هستند.

اما اینستاگرام تنها پلتفرمی نیست که از رشد سریع برخوردار است.

اسنپ چت هم با اضافه شدن 36 میلیون کاربر بین ماه‌های ژوئن تا اکتبر در کنار اینستاگرام رشد قابل توجهی را تجربه کرده‌است.

بیشتر بخوانید: جمعیت شبکه‌های اجتماعی بیش از نصف جمعیت کره زمین

 

اسنپ چت، توییتر و تیک‌تاک

کشور هند با داشتن 16 میلیون کاربر جدید، تقریبا نیمی از رشد جهانی Snapchat را در این سه ماه به خود اختصاص داده‌است که شاید در نتیجه ممنوعیت اخیر TikTok توسط دولت هند باشد.

Snapchat همچنین طی چند ماه گذشته در امسال تغییر جالب توجهی در آمار جمعیتی کاربران جهانی خود مشاهده کرده است.

زنان جوان بین 13 تا 17 سال اکنون بیشترین سهم مخاطبان تبلیغات این پلتفرم را به خود اختصاص داده‌اند، در حالی که زنان 25 تا 34 ساله سه ماه پیش بیشترین جمعیت را در این زمان داشته‌اند.

 

گزارش‌های توییتر همچنین از رشد چشمگیر مخاطبان طی سه ماه منتهی به ماه اکتبر خبر داده‌اند.

اما افزودن 27 میلیون کاربر حتی نیمی از 61 میلیون کاربر را که این پلتفرم در سه ماهه قبلی از دست داده بود، بازیابی نمی‌کند.

داستان تیک‌تاک اما با بقیه شبکه‌های اجتماعی متفاوت بوده‌است.

به دلیل تحریم این اپ در هند و مدتی در آمریکا، کاربران این شبکه اجتماعی ریزش کرده‌اند و شاید این ریزش موقتی باشد

 

داستان توییتر - توییتر چگونه به وجود آمد

این روزها توییتر یکی از تاثیرگذارترین شبکه‌های اجتماعی دنیاست. اما داستان توییتر چه بود و چگونه به اینجا رسید؟

این روزها، «جک دورسی» قبل از شروع کار خود به عنوان مدیرعامل یک شبکه اجتماعی، در خانه ساحلی ۱۰ میلیون دلاری خود در سانفرانسیسکو از خواب بیدار می‌شود، ماهانه ۳۲۶ میلیون کاربر فعال را جذب می‌کند که روزانه ۵۰۰ میلیون پست خیره کننده در پلتفرمی به نام «توییتر» ارسال می‌کنند.

چگونگی به وجود آمدن توییتر ممکن است به طرز باورنکردنی‌ای آسان به نظر برسد. دورسی پلتفرم را اختراع کرد، بعد مدتی مورد توجه قرار گرفت و با گذشت زمان و کسب تجربه، به جایگاه شایسته خود به عنوان مدیرعامل صعود کرد.

اما در شرکتی مثل توییتر که طی دو سال سه مدیرعامل مختلف داشته، حقیقت داستان ممکن است متفاوت از چیزی که فکر می‌کنیم، باشد.


داستان توییتر





در ۲۱ مارس ۲۰۰۶، توییتر از خاکستر استارتاپ دیگری به نام Odeo بیرون آمد. ایوان ویلیامز پس از موافقت با خرید آخرین استارتاپ خود GOOGL توسط گوگل، با همسایه خود، نوح گلس وارد یک کار تجاری شد. این دو بر روی پلتفرمی کار کردند که آن را رادیویی جدید می‌دیدند، پادکست. با ترک گوگل و پیوستن یکی از همکاران و دوستانش، بیز استون، ویلیامز سرمایه خود را تأمین کرد و کار بر روی سیستم عامل پادکست Odeo را آغاز کرد.

 

در طول راه، یک برخورد اتفاقی منجر به حضور کارمند جدیدی به نام جک دورسی شد. دورسی در یک کافی شاپ مشغول کار بود، و هنگامی که مشغول  نوشتن کد بیس برای یک شرکت فروش بلیط بود، که اوان ویلیامز وارد آنجا شد. دورسی با شناختن ویلیامز که حالا در سیلیکون ولی معروف بود، ایمیل ویلیامز را به صورت آنلاین پیدا کرد و رزومه خود را برای او ارسال کرد. و بعد از چند مصاحبه، دورسی به عضویت تیم اودئو درآمد.

شکست اودئو

داستان توییتر از اینجا شروع شد؛ از شکست اودئو. علی‌رغم هیاهوی زیاد در مورد استارتاپ ویلیامز، این پلتفرم کمتر مورد توجه قرار گرفت. احتمالا به دلیل زمان ارائه سرویس، کیفیت آن، یا احتمالا تنش فزاینده‌ای بین سبک رهبری محرمانه و کند ایوان ویلیامز و سبک برون‌گرا و عصبانی نوح گلس، که رسما شرکت را اداره نمی کرد اما با پیشرفت هر چه بیشتر نقش صریح و آشکاری را به عهده گرفت. به هر دلیلی که باشد، هنگامی که اپل در سال ۲۰۰۵ اعلام کرد که پادکست را در سرویس پخش جنجالی خود (iTunes) در آن زمان گنجانده‌است، این شرکت در سطح پایین‌تری نیز قرار گرفت.

در این زمان دورسی قابلیت جدیدی را به گروه پیشنهاد داد که در آن کسانی که از پلتفرم استفاده می‌کردند می‌توانستند از وضعیت هم که در آن زمان Status نامیده می‌شد، باخبر شوند. این ایده مورد توجه ایوان و نوح قرار گرفت. دورسی سریعا شروع به ساخت پلتفرم جدید کرد. نوح هم که خیلی به این ایده علاق‌مند شده‌بود ساعت۲ها صرف پیدا کردن اسم این پلتفرم کرد و در نهایت اسم این پلتفرم انتخاب شد: توییتر. 


این کلمه به معنای انفجار اطلاعات غیرمرتبط و همچنین صدای جیک جیک پرنده است.


تغییرات لوگو توییتر طی زمان


اما این پلتفرم که در عرض یک روز ایده‌پردازی و ساخته شد، چگونه به تاثیرگذارترین پلتفرم دنیا تبدیل شد؟


اولین توییت


جک اولین پیام در توییتر را در ۲۱ مارچ ۲۰۰۶ با محتوای “just setting up my twttr.” ارسال کرد.

 

توییتر در مارچ ۲۰۰۷ برنده بهترین استارتاپ جشنواره جنوب و جنوب غربی شد و این شروعی به شناخته شدن بیشتر این پلتفرم بود. توییتر رسما به شرکت جداگانه تبدیل شد و ویلیامز، دورسی را به عنوان مدیرعامل توییتر انتخاب کرد. در ماه جون ۲۰۰۷ توییتر اولین سرمایه‌ها را از سرمایه‌گذران دریافت کرد.


کاربران توییتر


خیلی از ویژگی‌های جدیدی توییتر توسط کاربران ابداع شد. مثلا استفاده از ادساین(@) اولین بار توسط کاربران ابداع شد و آنها @ را قبل از اسم یکدیگر می‌آوردند تا با هم ارتباط برقرار کنند. در آگوست ۲۰۰۷ هشتگ # توسط کاربری به نام «کریس مسینا» برای اولین بار در بحث‌های توییتری استفاده شد.

آن زمانی که ریتوییت در توییتر وجود نداشت، کاربران با علامت RT توییت دیگران را بازنویسی می‌کردند. در آگوست سال ۲۰۱۰ این قابلیت به توییتر اضافه شد. در آپریل ۲۰۰۹، درگیری توییتری بین اشتون کوچر و CNN بر سر اینکه چه کسی اولین اکانتی است که می‌تواند به یک میلیون دنبال کننده برسد شروع شد که در نهایت اشتون کوچر برنده شد.

 

تغییرات توییتر در چند ماه گذشته و یا از اول  آغاز به شروع کار خود چه بوده است؟


داستان توییتر همینجا تمام شده است. این شبکه اجتماعی با پلتفر خود تغییرات زیادی به همراه داشته‌است. درجولای ۲۰۰۶ ویلیامز نوح گلس را از توییتر اخراج کردو نوح که به این تصمیم اعتراض داشت در توییتر خود نوشت که من این کار را شروع کردم و می‌دانم که بدون من اصلا توییتر وجود نداشت. شاید این ادعای گلس خیلی هم بیراه نباشد، اما به هرحال ردپای نوح برای همیشه از توییتر پاک شد.

استقبال از توییتر آنقدر زیاد بود که سرورها دیگر پاسخگوی حجم اطلاعات توییتر نبودند و با فشار هسات مدیره جک دورسی از مدیرعاملی برکنار و ویلیامز جایگزین او شد. در آپریل ۲۰۰۹ مدیران توییتر اوان ویلیامز و بیز استون در فهرست ۱۰۰ فرد با نفوذ مجله تایم در جهان قرار گرفتند و دورسی شامل آنها نشد.

در نوامبر ۲۰۰۹ توییتر، عنوان  “What’s your status” را به “What’s happening.” تغییر داد. از آپریل ۲۰۱۰ توییتر با استفاده از تبلیغات اولین راه روشن خود برای سودآوری را ایجاد کرد. پروموت کردن توییت اولین نوع از تبلیغات توییتر بود. در اکتبر ۲۰۱۰ پس از یک سری جلسات با جک دورسی، هیئت مدیره اوان ویلیامز را به عنوان مدیرعامل برکنار می‌کند و با فرض اینکه سرانجام دورسی جای او را می‌گیرد، دیک کاستلو را جایگزین او می‌کند.

 

در سپتامبر ۲۰۱۱ تعداد کاربران توییتر به ۱۰۰ میلیون نفر رسید. و خیلی زود در دسامبر ۲۰۱۲ این تعداد دو برابر می‌شود و به ۲۰۰ میلیون نفر رسید. سرانجام در جون ۲۰۱۵ کاستلو جای خود را در سمت مدیرعاملی به جک دورسی داد و تا امروز دروسی مدیرعامل این پلتفرم است.

 

بعضی از تغییرات دیگر پلتفرم توییتر


در می ۲۰۱۵ گوگل توییت‌ها را در نتایج سرچ خود جای داد

در نوامبر ۲۰۱۵ توییتر دکمه فیو و نماد ستاره را با دکمه لایک و نماد قلب عوض کرد

در ژانویه ۲۰۱۷ توییتر قسمت اکسپلور را اضافه کرد

در نوامبر ۲۰۱۸ محدودیت کارکتر توییتر از ۱۴۰ به ۲۸۰ تغییر پیدا کرد

توییتر اطلاعات اکانت‌های جعلی زیادی را به نمایش گذاشت و آنها را حذف کرد


جایگاه امروز توییتر چیست؟


همانطور که در اول مقاله گفتیم توییتر امروز یکی از تاثیرگذارترین و مهم‌ترین شبکه‌های اجتماعی است. ۳۳۰ میلیون کاربر فعال ماهانه و ۱۴۵ میلیون کاربر فعال روزانه در این پلتفرم محبوب مشغول توییت زدن هستند. توییتر فارسی هم با وجود فیلتر بودن سهم بزرگی در بین ایرانیان دارد و تعداد کاربران ایرانی توییتر ۲ تا ۳ میلیون نفر تخمین زده می‌شود.

 

نحوه قراردادن لینک در استوری اینستاگرام

لینک در استوری اینستاگرام، یکی از کاربردی‌ترین ابزارهای اینستاگرام است. مطمئنا چندباری مجبور شده‌اید که فالوورهای خود را به لینک موجود در بیو خود هدایت کنید، تا آنها بتوانند به جدیدترین مطالب یا منابعی که می‌خواهید به اشتراک بگذارید دسترسی پیدا کنند؟

برای رفتن به لینک مورد نظر فالوورهای شما مجبورند انرژی بیشتری صرف کنند و به همین دلیل لینک در استوری (Swipe Up) در اینستاگرام ارائه شد. با استفاده از قابلیت لینک در استوری اینستاگرام، تعامل با مخاطبان در اینستاگرام، بسیار راحت‌تر از قبل شده‌است.




ابزار Swipe Up (لینک در استوری) اینستاگرام چیست؟

ابزار اضافه کردن لینک به استوری اینستاگرام، انقلابی در نحوه دسترسی برندها و اینفلوئنسرها با مخاطبان خود ایجاد کرد تا با استفاده از این ابزار فالوورهای بیشتری به دست آورند.

فالوورها می‌توانند انگشت خود را بر روی یک استوری به بالا بکشند و یا به فلشی که در زیر استوری است، تپ کنند تا بدون خارج شدن از اینستاگرام، به لینک موردنظر بروند. ابزار لینک در استوری، روشی قدرتمند برای بهینه‌سازی پست‌ها و یک روش آسان برای تبلیغ محتوا و محصولات مختلف است.

چه کسانی می‌توانند در استوری اینستاگرام لینک بگذارند؟

این ویژگی اولین بار در سال ۲۰۱۷ برای اکانت‌های وریفای شده (اکانت‌هایی با تیک آبی)، ارائه شد. اما بعد از آن برای اکانت‌هایی با این ویژگی‌ها نیز این ابزار ارائه شد:

اکانت بیزینسی داشته‌باشند 

و

یا

۱۰ هزار فالوور داشته‌باشند




نحوه اضافه کردن لینک به استوری اینستاگرام

اضافه کردن لینک به استوری اینستاگرام یک روش مطمئن برای افزایش نرخ تبدیل‌های شما (Conversion)، افزایش تعامل ارگانیک و دسترسی آسانتر به فالوورهای شما به محتوایی است که می‌خواهید به اشتراک بگذارید. در اینجا نحوه اضافه کردن لینک به استوری اینستاگرام را به شما توضیح می‌دهیم:

۱٫ وارد پروفایل اینستاگرام خود شوید و آیکون دوربین در قسمت بالا سمت چپ را انتخاب کنید.

 

۲٫ یک عکس بگیرید یا از عکس‌های موجود در گالری استفاده کنید.

 

 

۳٫ روی آیکون لینک در بالای صفحه تپ کنید.

 

۴٫ لینک خود را در این قسمت جایگذاری کنید.

 

با زدن گزینه Preview در پایین این لینک، می‌توانید قبل از انتشار استوری، از صحت لینکی که گذاشتید، در بعد اطلاع مند شوید. بعد از آن در سیستم عامل IOS، گزینه DONE و در سیستم عامل اندروید گزینه تیک آبی را بزنید.


موارد استفاده از ابزار لینک در استوری اینستاگرام چیست:

در اینجا به تفصیل به توضیح برخی از انها میپردازیم:

اشتراک لینک اصلی: لینک آخرین مقاله‌تان را بگذارید. لینک سایت فروشگاهی خود را بگذارید و یا مخاطبان را به آخرین پست بلاگ خود ارجاع دهید.

مشاهده محصول: این به فالوورهای شما امکان می‌دهد تا روی لینک‌های قابل خرید تپ کنند تا بتوانند جزییات محصول را بدون خارج شدن از اینستاگرام مشاهده کنند.

 

مشاهده فروشگاه: با استفاده از این گزینه مردم را به سمت فروشگاه پروفایل اینستاگرام خود بیاورید. (متاسفانه در ایران این امکان را نداریم.)

 

تبلیغات: اگر اینفلوئنسر و یا بلاگر هستید، استفاده از لینک استوری برای تبلیغات مشتراین شما فرصت فوق‌العاده‌ای است.

بعد از گذاشتن اولین لینک استوری اینستاگرام، حتما آمار و آنالیز استوری را چک کنید و اگر تعداد کسانی که به لینک شما می‌روند، کمتر از انتظار شما بود، حتما مطمئن شوید که دکمه فراخوان (چیزی که می‌خواهید فالوورها انجام دهند) واضحی دارید.

اگر ۱۰ هزار فالوور ندارید، چگونه از لینک استوری استفاده کنیم؟

یکی از شروط اولیه استفاده از این ابزار داشتن ۱۰ هزار فالوور است. اما اگر این تعداد فالوور ندارید، چند گزینه وجود دارد که می‌توانید امتحان کنید تا بتوانید لینک‌هایی که می‌خواهید را منتشر کنید، که منجر به همه چیزهای خوب مانند افزایش فروش و فالوورهای وفادارتر شود.

لینک در بیو

ممکن است این کار را تا به حال انجام داده‌باشید. اما هر استراتژی لینک در بیو، می‌تواند مزایای مختلفی به همراه داشته‌باشد. برخی از کاربران اینستاگرام یک لینک خاص در بیو قرار می‌دهند و یا از ابزارهای کوتاه‌کننده لینک در بیو استفاده می‌کنند. همچنین می‌توانید از ابزاری استفاده کنید که به شما امکان می‌دهد چندین لینک را در یک صفحه فرود میزبانی کنید.

استفاده از دایرکت

استوری خود را منتشر کنید و به مخاطبان بگویید که برای گرفتن لینک به دایرکت مراجعه کنند. برای اینکه کار مخاطبان آسانتر شود هم می‌توانید از استیکر DM ME استفاده کنید. علاوه بر گذاشتن لینک، این استیکرهای استوری، به افزایش تعامل شما با مخاطبان منجر خواهد شد.

نظرسنجی کنید و این نکته را حسابی جدی بگیرید

محتوا و پست خود را به اشتراک بگذارید، و یک نظرسنجی ایجاد کنید و از مخاطبان خود بپرسید که آیا لینک مطلب را می‌خواهند؟ و در نهایت به کسانی که گزینه بله را زدند، لینک را ارسال کنید.