اینستاگرام مارکتینگ | آموزش بازاریابی با اینستاگرام

وب سایت در زمینه آموزش اینستاگرام و بازاریابی با اینستاگرام فعالیت دارد

اینستاگرام مارکتینگ | آموزش بازاریابی با اینستاگرام

وب سایت در زمینه آموزش اینستاگرام و بازاریابی با اینستاگرام فعالیت دارد

داستان توییتر - توییتر چگونه به وجود آمد

این روزها توییتر یکی از تاثیرگذارترین شبکه‌های اجتماعی دنیاست. اما داستان توییتر چه بود و چگونه به اینجا رسید؟

این روزها، «جک دورسی» قبل از شروع کار خود به عنوان مدیرعامل یک شبکه اجتماعی، در خانه ساحلی ۱۰ میلیون دلاری خود در سانفرانسیسکو از خواب بیدار می‌شود، ماهانه ۳۲۶ میلیون کاربر فعال را جذب می‌کند که روزانه ۵۰۰ میلیون پست خیره کننده در پلتفرمی به نام «توییتر» ارسال می‌کنند.

چگونگی به وجود آمدن توییتر ممکن است به طرز باورنکردنی‌ای آسان به نظر برسد. دورسی پلتفرم را اختراع کرد، بعد مدتی مورد توجه قرار گرفت و با گذشت زمان و کسب تجربه، به جایگاه شایسته خود به عنوان مدیرعامل صعود کرد.

اما در شرکتی مثل توییتر که طی دو سال سه مدیرعامل مختلف داشته، حقیقت داستان ممکن است متفاوت از چیزی که فکر می‌کنیم، باشد.


داستان توییتر





در ۲۱ مارس ۲۰۰۶، توییتر از خاکستر استارتاپ دیگری به نام Odeo بیرون آمد. ایوان ویلیامز پس از موافقت با خرید آخرین استارتاپ خود GOOGL توسط گوگل، با همسایه خود، نوح گلس وارد یک کار تجاری شد. این دو بر روی پلتفرمی کار کردند که آن را رادیویی جدید می‌دیدند، پادکست. با ترک گوگل و پیوستن یکی از همکاران و دوستانش، بیز استون، ویلیامز سرمایه خود را تأمین کرد و کار بر روی سیستم عامل پادکست Odeo را آغاز کرد.

 

در طول راه، یک برخورد اتفاقی منجر به حضور کارمند جدیدی به نام جک دورسی شد. دورسی در یک کافی شاپ مشغول کار بود، و هنگامی که مشغول  نوشتن کد بیس برای یک شرکت فروش بلیط بود، که اوان ویلیامز وارد آنجا شد. دورسی با شناختن ویلیامز که حالا در سیلیکون ولی معروف بود، ایمیل ویلیامز را به صورت آنلاین پیدا کرد و رزومه خود را برای او ارسال کرد. و بعد از چند مصاحبه، دورسی به عضویت تیم اودئو درآمد.

شکست اودئو

داستان توییتر از اینجا شروع شد؛ از شکست اودئو. علی‌رغم هیاهوی زیاد در مورد استارتاپ ویلیامز، این پلتفرم کمتر مورد توجه قرار گرفت. احتمالا به دلیل زمان ارائه سرویس، کیفیت آن، یا احتمالا تنش فزاینده‌ای بین سبک رهبری محرمانه و کند ایوان ویلیامز و سبک برون‌گرا و عصبانی نوح گلس، که رسما شرکت را اداره نمی کرد اما با پیشرفت هر چه بیشتر نقش صریح و آشکاری را به عهده گرفت. به هر دلیلی که باشد، هنگامی که اپل در سال ۲۰۰۵ اعلام کرد که پادکست را در سرویس پخش جنجالی خود (iTunes) در آن زمان گنجانده‌است، این شرکت در سطح پایین‌تری نیز قرار گرفت.

در این زمان دورسی قابلیت جدیدی را به گروه پیشنهاد داد که در آن کسانی که از پلتفرم استفاده می‌کردند می‌توانستند از وضعیت هم که در آن زمان Status نامیده می‌شد، باخبر شوند. این ایده مورد توجه ایوان و نوح قرار گرفت. دورسی سریعا شروع به ساخت پلتفرم جدید کرد. نوح هم که خیلی به این ایده علاق‌مند شده‌بود ساعت۲ها صرف پیدا کردن اسم این پلتفرم کرد و در نهایت اسم این پلتفرم انتخاب شد: توییتر. 


این کلمه به معنای انفجار اطلاعات غیرمرتبط و همچنین صدای جیک جیک پرنده است.


تغییرات لوگو توییتر طی زمان


اما این پلتفرم که در عرض یک روز ایده‌پردازی و ساخته شد، چگونه به تاثیرگذارترین پلتفرم دنیا تبدیل شد؟


اولین توییت


جک اولین پیام در توییتر را در ۲۱ مارچ ۲۰۰۶ با محتوای “just setting up my twttr.” ارسال کرد.

 

توییتر در مارچ ۲۰۰۷ برنده بهترین استارتاپ جشنواره جنوب و جنوب غربی شد و این شروعی به شناخته شدن بیشتر این پلتفرم بود. توییتر رسما به شرکت جداگانه تبدیل شد و ویلیامز، دورسی را به عنوان مدیرعامل توییتر انتخاب کرد. در ماه جون ۲۰۰۷ توییتر اولین سرمایه‌ها را از سرمایه‌گذران دریافت کرد.


کاربران توییتر


خیلی از ویژگی‌های جدیدی توییتر توسط کاربران ابداع شد. مثلا استفاده از ادساین(@) اولین بار توسط کاربران ابداع شد و آنها @ را قبل از اسم یکدیگر می‌آوردند تا با هم ارتباط برقرار کنند. در آگوست ۲۰۰۷ هشتگ # توسط کاربری به نام «کریس مسینا» برای اولین بار در بحث‌های توییتری استفاده شد.

آن زمانی که ریتوییت در توییتر وجود نداشت، کاربران با علامت RT توییت دیگران را بازنویسی می‌کردند. در آگوست سال ۲۰۱۰ این قابلیت به توییتر اضافه شد. در آپریل ۲۰۰۹، درگیری توییتری بین اشتون کوچر و CNN بر سر اینکه چه کسی اولین اکانتی است که می‌تواند به یک میلیون دنبال کننده برسد شروع شد که در نهایت اشتون کوچر برنده شد.

 

تغییرات توییتر در چند ماه گذشته و یا از اول  آغاز به شروع کار خود چه بوده است؟


داستان توییتر همینجا تمام شده است. این شبکه اجتماعی با پلتفر خود تغییرات زیادی به همراه داشته‌است. درجولای ۲۰۰۶ ویلیامز نوح گلس را از توییتر اخراج کردو نوح که به این تصمیم اعتراض داشت در توییتر خود نوشت که من این کار را شروع کردم و می‌دانم که بدون من اصلا توییتر وجود نداشت. شاید این ادعای گلس خیلی هم بیراه نباشد، اما به هرحال ردپای نوح برای همیشه از توییتر پاک شد.

استقبال از توییتر آنقدر زیاد بود که سرورها دیگر پاسخگوی حجم اطلاعات توییتر نبودند و با فشار هسات مدیره جک دورسی از مدیرعاملی برکنار و ویلیامز جایگزین او شد. در آپریل ۲۰۰۹ مدیران توییتر اوان ویلیامز و بیز استون در فهرست ۱۰۰ فرد با نفوذ مجله تایم در جهان قرار گرفتند و دورسی شامل آنها نشد.

در نوامبر ۲۰۰۹ توییتر، عنوان  “What’s your status” را به “What’s happening.” تغییر داد. از آپریل ۲۰۱۰ توییتر با استفاده از تبلیغات اولین راه روشن خود برای سودآوری را ایجاد کرد. پروموت کردن توییت اولین نوع از تبلیغات توییتر بود. در اکتبر ۲۰۱۰ پس از یک سری جلسات با جک دورسی، هیئت مدیره اوان ویلیامز را به عنوان مدیرعامل برکنار می‌کند و با فرض اینکه سرانجام دورسی جای او را می‌گیرد، دیک کاستلو را جایگزین او می‌کند.

 

در سپتامبر ۲۰۱۱ تعداد کاربران توییتر به ۱۰۰ میلیون نفر رسید. و خیلی زود در دسامبر ۲۰۱۲ این تعداد دو برابر می‌شود و به ۲۰۰ میلیون نفر رسید. سرانجام در جون ۲۰۱۵ کاستلو جای خود را در سمت مدیرعاملی به جک دورسی داد و تا امروز دروسی مدیرعامل این پلتفرم است.

 

بعضی از تغییرات دیگر پلتفرم توییتر


در می ۲۰۱۵ گوگل توییت‌ها را در نتایج سرچ خود جای داد

در نوامبر ۲۰۱۵ توییتر دکمه فیو و نماد ستاره را با دکمه لایک و نماد قلب عوض کرد

در ژانویه ۲۰۱۷ توییتر قسمت اکسپلور را اضافه کرد

در نوامبر ۲۰۱۸ محدودیت کارکتر توییتر از ۱۴۰ به ۲۸۰ تغییر پیدا کرد

توییتر اطلاعات اکانت‌های جعلی زیادی را به نمایش گذاشت و آنها را حذف کرد


جایگاه امروز توییتر چیست؟


همانطور که در اول مقاله گفتیم توییتر امروز یکی از تاثیرگذارترین و مهم‌ترین شبکه‌های اجتماعی است. ۳۳۰ میلیون کاربر فعال ماهانه و ۱۴۵ میلیون کاربر فعال روزانه در این پلتفرم محبوب مشغول توییت زدن هستند. توییتر فارسی هم با وجود فیلتر بودن سهم بزرگی در بین ایرانیان دارد و تعداد کاربران ایرانی توییتر ۲ تا ۳ میلیون نفر تخمین زده می‌شود.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد