اینستاگرام مارکتینگ | آموزش بازاریابی با اینستاگرام

وب سایت در زمینه آموزش اینستاگرام و بازاریابی با اینستاگرام فعالیت دارد

اینستاگرام مارکتینگ | آموزش بازاریابی با اینستاگرام

وب سایت در زمینه آموزش اینستاگرام و بازاریابی با اینستاگرام فعالیت دارد

ترفند هایی که در اینستاگرام جایی پیدا نمیکنید

20 ترفند اینستاگرام که جایی پیدا نمی‌کنید.

 

اصلا این که میگویند در اینستاگرام جایی پیدا نمیکنید یعنی چه؟

دیگر گفتن این جمله که اینستاگرام یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی است، تکرار مکررات است. فعالیت کسب و کارها در اینستاگرام اجتناب‌ناپذیر است.

دانستن ترفندهای اینستاگرام می‌تواند به فعالیت بهتر و آسان‌تر در این شبکه اجتماعی کمک می‌کند.

این 20 ترفند اینستاگرام، راه و میانبری است تا سطح اطلاعات خود را درباره اینستاگرام بالاتر ببرید و از آن بهینه استفاده کنید.


20 ترفند اینستاگرام (سری اول)

 

1.میوت کردن پست و استوری افرادی که فالو می‌کنید؛ اما علاقه‌ای به دیدن محتواهای اکانتشان ندارید


اگر دیگر نمی‌خواهید استوری‌های هرروزه زوج تازه ازدواج کرده در فامیل و یا پست‌های روزانه نوه تازه متولد شده یکی از اقوام و شیرین‌کاری‌هایش را ببینید؛ می‌توانید آنها را میوت کنید، بدون آنکه جنگ داخلی در فامیل راه بیاندازید!

روش کار:

روش اول:

به اکانتی که می‌خواهید میوت کنید بروید

Following را انتخاب کنید

بر روی mute کلیک کنید

از آنجا می‌توانید انتخاب کنید که پست‌ها را میوت کنید و یا پست‌ها و استوری‌ها را با هم میوت کنید

همچنین شما می‌توانید در فید خود، با نگه داشتن استوری هر اکانت، استوری آنها را میوت کنید

روش دوم:
از فید خود، پستی را از شخصی که می‌خواهید میوت کنید، پیدا کنید و روی سه نقطه در گوشه سمت راست بالای پست کلیک کنید

بر روی mute کلیک کنید

از آنجا می‌توانید انتخاب کنید که پست‌ها را میوت کنید و یا پست‌ها و استوری‌ها را با هم میوت کنید

همچنین شما می‌توانید در فید خود، با نگه داشتن استوری هر اکانت، استوری آنها را میوت کنید

 

2.ترتیب فیلتر عکس‌ها را تغییر دهید

اینستاگرام در واقع یک رسانه بصری می باشد و عکس‌های باکیفیت هنوز هم حرف اول را در همه شبکه های اجتماعی میزنند ! نه فقط اینستاگرام

اگر شما هم از افرادی هستید که با فیلترهای عکس اینستاگرام کار می‌کنید، این ترفند را با دقت بخوانید.

روش کار:

وقتی یک عکس یا ویدیو آپلود کردید، وارد صفحه فیلتر شوید

سپس به طرف راست منو رفته و روی Manage کلیک کنید

روی سه خط کنار هر فیلتر ضربه بزنید و نگه دارید

حالا به راحتی فیلترها را جابجا کنید

دایره‌های کنار فیلترها را هم می‌توانید برای مخفی کردن آنها استفاده کنید. اگر تیک آبی را بردارید آن فیلتر هم مخفی خواهد شد

Done را بزنید تا تغییرات ذخیره شود

 

3.تمام پست‌هایی را که لایک کردید، مشاهده کنید

مرور خاطرات گاهی برای ما شیرین است. شاید شما هم دوست داشته باشید همه عکس‌هایی که لایک کردید را در یک صفحه ببینید.

روش کار:

به پروفایل خود بروید

به منو سه خط بروید

تنظیمات یا Setting را انتخاب کنید

بر روی Account کلیک کنید

و سپس Posts You’ve Liked را انتخاب کنید

حالا همه عکس‌هایی را که لایک کرده‌اید، در یک صفحه دارید

 

4.سابقه جست و جوی خود را پاک کنید

با پاک کردن سابقه جست و جوی خود در اینستاگرام، می‌توانید مطمئن باشید کسی به جست و جوهایی که تا به حال کرده‌اید، دسترسی ندارد.

روش کار:

به پروفایل خود بروید

به منو سه خط بروید

تنظیمات یا Setting را انتخاب کنید

Security را انتخاب کنید

به پایین صفحه بروید و Clear Search History را بزنید تا سابقه جست و جویتان پاک شود

5.از پست گذاشتن صفحات محبوبتان مطلع شوید

همه ما اکانت‌های محبوبی در اینستاگرام داریم و نمی‌خواهیم حتی یک پست از آنها را از دست بدهیم.

برای این کار کافیست نوتیفیکیشن این اکانت‌ها را برای خود روشن کنید، تا از یک پست هم غافل نمانید.

روش کار:

به پیجی که دوست دارید بروید

دکمه Following را انتخاب کنید

Notifications را روشن کنید

نوتیفیکیشن را برای پست، استوری و هر کدام از محتوایی که می‌خواهید روشن کنید

 

6.عکس‌های قدیمی را حذف کنید، بدون اینکه آنها را پاک کنید

خیلی وقت‌ها آلبوم‌های قدیمی خود را ورق می‌زنید و یا به عکس‌های قدیمی در گوشی نگاه می‌کنید و از دیدن آنها حس خوبی ندارید. یا عکس‌ها بد هستند و یا شاید خاطرات بدی را تداعی می‌کنند. و شاید حتی بعضی عکس‌ها در اینستاگرام، نظم پیج شما را برهم می‌زنند.

دلیل شما مهم نیست، اینستاگرام این امکان را برای شما فراهم کرده تا بدون پاک کردن عکس‌ها، آنها را حذف کنید.

روش کار:

بر روی  بالای عکس مورد نظر خود کلیک کنید و یا آن  را لمس کنید.!

سپس Archive را انتخاب کنید

برای دیدن همه پست‌های آرشیو شده، به پروفایل خود بروید و منو سه خط بالا سمت راست را انتخاب کنید

سپس Archive را انتخاب کنید

در بالای صفحه آرشیو را بزنید تا آرشیو استوری و یا پست برای مشاهده انتخاب کنید

اگر هم خواستید پست آرشیو شده را به پیج خود برگردانید، برروی سه نقطه بالای عکس مورد نظر ضربه بزنید و سپس گزینه Show on profile را انتخاب کنید

7.زمان آنلاین بودن خود را محدود کنید

چون شما می‌توانید ساعت‌ها در اینستاگرام صفحه فید خود را اسکرول کنید و به پایین بروید، دلیلی ندارد که حتما این کار را انجام دهید.

برای حل مشکل اتلاف وقت، اینستاگرام ساعت روزانه ارائه کرده‌است.

روش کار:

به پروفایل خود بروید و منو سه خط سمت راست را انتخاب کنید

بر روی  Your Activity > Set Daily Reminder ضربه بزنید

مقدار زمانی که می‌خواهید را تعیین کنید و Set Reminder را انتخاب کنید

8.پست‌های محبوب خود را ذخیره کنید و مجموعه‌ای از آنها بسازید

مدتی است که می‌توانید با ذخیره کردن پست‌های محبوب خود در اینستاگرام آنها را بعدا هم ببینید. و حتی می‌توانید مجموعه‌ای از آنها بسازید درست شبیه یک آلبوم.

روش کار:

به پستی که می‌خواهید ذخیره کنید، بروید

بر روی آیکون بوکمارک کنار پست، ضربه بزنید تا پست ذخیره شود

همچنین شما می‌توانید با نگه داشتن آیکون بوکمارک، آن پست را به آلبوم‌هایی که ساخته‌اید اضافه کنید و یا آلبوم جدید بسازید

برای دیدن آلبوم‌ها (Collection) به پروفایل خود بروید و منوی سه خط را بزنید و سپس روی Saved کلیک کنید

 

9.پست‌های خود را از قبل زمان‌بندی کنید

برنامه مداوم و منظم برای ارسال پست در اینستاگرام، یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت است.

برای این کار می‌توانید از نوین هاب کمک بگیرید.

روش کار: 

اکانت اینستاگرام خود را برای انتشار محتوا متصل کنید

با استفاده از تقویم شمسی، محتوای مورد نظر خود را زمان‌بندی کنید تا در تاریخ مورد نظر منتشر شود

 

10.با کامپیوتر خود پست ها را ارسال و بارگذاری کنید

خیلی وقت‌ها وقتی می‌خواهید عکسی یا خبری را در اینستاگرام پست کنید اما به گوشی خود دسترسی ندارید.

یا اینکه عکس‌هایی در لپ‌تاپ خود دارید و جابجایی آن به گوشی برای شما مشکل است.

برای این ترفند نوین هاب به کمک شما می‌آید و با استفاده از آن می‌توانید از کامپیوتر و لپ‌تاپ خود به راحتی پست ارسال کنید.

روش کار:

همان روش ترفند بالا

 

ادمین شبکه های اجتماعی چه کار هایی را باید انجام بدهد؟

ادمین شبکه‌های اجتماعی شغلی است که در سال‌‌های اخیر زیاد از آن می‌شنویم.

زیر هر پستی که در پیج‌های معروف اینستاگرام می‌بینیم، کسی در کامنت‌ها از ادمین درخواستی دارد یا ناراضی است و یا خوشحال.

شاید سال‌های اولیه پیدایش شبکه‌های اجتماعی مثل فیسبوک، ادمین بودن شغل نبود و ادمین‌ها برای سرگرمی و علاقه‌مندی‌های خود فعالیت می‌کردند.

اما در سال‌های اخیر با فراگیر شدن این شبکه‌ها بین کسب و کارها، ادمین شبکه‌های اجتماعی، به یک شغل تبدیل شده است.

آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ و تبلیغاتی ادمین‌های شبکه‌های اجتماعی را استخدام می‌کنند و شغل نسبتا پردرآمدی نیز دارند.

شرکت‌های کوچک‌تر هم معمولا مدیر(ادمین) شبکه‌های اجتماعی را استخدام می‌کنند و یا به صورت دورکاری با آنها همکاری می‌کنند.

 

اما ادمین شبکه‌های اجتماعی چه مهارت‌هایی دارد و یا باید جویای چه مهارت هایی برای ارتقای کار خود باشد؟

ادمین یا مدیر شبکه‌های اجتماعی، مغز متفکر پشت هر اکانت است. ادمین محتوایی طراحی می‌کند که به کسب و کارها برای رسیدن به اهداف بازاریابی‌شان کمک کند.

ادمین به ترکیبی از مهارت‌های بازاریابی، محتوا نویسی و تبلیغ نویسی در شبکه‌های اجتماعی نیاز دارد.

اگر قصد دارید که ادمین شبکه‌های اجتماعی شوید، باید این نکته را در نظر داشته باشید، که کار مدیریت شبکه‌های اجتماعی، 24/7 است.

یعنی 24 ساعت در هفت روز هفته، نیاز دارید که آنلاین باشید.

 

یکی از خدماتی که نوین هاب در اختیار ادمین‌های شبکه‌های اجتماعی قرار می‌دهد، امکان زمان‌بندی و انتشار محتوا در شبکه‌های اجتماعی است.

این قابلیت می‌تواند به مدیریت زمان آنها کمک کند و کار مدیریت شبکه‌های اجتماعی را برای آنها ساده‌تر کند.

 

مهارت‌های ادمین شبکه‌های اجتماعی

استراتژی - آیا حتما باید استراتژی داشته باشد؟

معمولا نوشتن استراتژی برای شبکه‌های اجتماعی بر عهده مدیر محتوا و یا استراتژیست محتواست.

اما در کسب و کارهای کوچک، وظیفه نوشتن استراتژی بر عهده مدیر شبکه‌های اجتماعی و یا ادمین می باشد که خیلی این مطلب حائز اهمیت بای مدیریت صفحه ها و شبکه های اجتماعی می باشد

در نوشتن استراتژی برای شبکه‌های اجتماعی، شناخت مخاطب هدف و انتخاب شبکه اجتماعی مناسب برای رسیدن به اهداف بازاریابی، اهمیت زیادی دارد.

 

محتوا

ممکن است ادمین شبکه‌های اجتماعی دانش محتوا نویسی، محتوای گرافیکی، تصویری و ویدیویی را به طور همزمان نداشته باشد؛ اما آشنایی با انواع محتوا و برنامه‌ریزی برای توزیع محتوا در شبکه‌های اجتماعی، از مهارت‌هایی است که هر مدیر شبکه‌های اجتماعی‌ای باید بداند.

املای درست کلمات، علامت‌های نگارشی و نیم‌فاصله‌ها در محتوای نوشتاری از اهمیت زیادی برخوردارند.

 

تعامل

یکی از مهم‌ترین اهداف شکل‌گیری شبکه‌های اجتماعی، ارتباط و تعامل با مخاطبانی است که شاید هیچ‌گاه در زندگی آنها را نبینید.

ادمین باید نحوه تعامل کسب و کارها با مخاطبانش را بداند. پاسخ درست به بازخوردهای منفی از مهم‌ترین چالش‌هایی است که ادمین‌ها با آن روبرو هستند.

این روزها کوچیک ‌ترین اشتباه در پاسخگویی و تعامل در شبکه‌های اجتماعی ممکن است سرانجام بدی برای کسب و کار و یا برند داشته باشد.

 



تبلیغات 

تبلیغات چگونه میتواند به ما کمک کند؟

بعضی از افراد اعتقاد دارند که تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی، بر عهده بازاریاب دیجیتال (دیجیتال مارکتر) است.

اما بهتر است مدیر شبکه‌های اجتماعی نیز به بحث تبلیغات در این شبکه‌ها مسلط باشند.

ادمین روزانه با تعداد زیادی از مخاطبان در ارتباط است و احتمالا ذائقه و سلیقه مخاطبان را بهتر می‌شناسد و می‌تواند بر اساس آنالیز و تحلیل داده‌هایی که در اختیار دارد، کانال‌های مناسبی برای تبلیغات شبکه‌های اجتماعی انتخاب کند.

People holding icons of digital brands

آنالیز و تحلیل شبکه‌های اجتماعی

علاوه بر تمام مهارت‌هایی که مربوط به تولید محتوا و تعامل است، توانایی تحلیل داده‌های شبکه‌های اجتماعی یکی از مهارت‌های لازم برای ادمین است.

ادمین می‌تواند آنالیز هر شبکه اجتماعی و هر پست را به طور جداگانه در قسمت Insight و یا آنالیتیکس این شبکه‌ها ببیند.

بخش آنالیز نوین هاب هم اطلاعات کاملی از داده‌های تمامی شبکه‌های اجتماعی شما را در یک داشبورد در اختیارتان قرار می‌دهد. با استفاده از بخش آنالیز نوین هاب، می‌توانید بهترین ساعت برای انتشار پست را ببینید و یا هشتگ‌های استفاده شده در پست‌های خود را رصد کنید تا ببینید کدام هشتگ تعداد بازدید بیشتری داشته است.

 

بازاریابی محتوایی چگونه انجام می شود؟

کار مدیر شبکه‌های اجتماعی با تولید محتوا تمام نخواهد شد

 یکی از ضروری‌ترین مهارت‌ها برای او، بازاریابی از طریق محتواست. این که بداند محتوایی که تولید می‌شود، پایان کار نیست.

توزیع مناسب محتوا در شبکه‌های اجتماعی مختلف و به ثمر رسیدن اهداف بازاریابی و فروش از مهارت‌هایی است که مدیر شبکه‌های اجتماعی در آن مهارت دارد.

و در آخر باید نتیجه گیری کنیم…

اگر ادمین شبکه‌های اجتماعی هستید، سعی کنید تا مهارت‌های خود را افزایش دهید تا مشتری‌های بیشتری و از برندهای بزرگ‌تر سمت شما بیایند.

اگر هم به دنبال ادمین شبکه‌های اجتماعی هستید، سعی کنید با کسانی که مهارت کافی برای مدیریت شبکه‌های اجتماعی شما را دارند، همکاری کنید.

 

ترند‌‌های محبوب عکس اینستاگرام

ترند عکس‌ اینستاگرام  روز به روز در حال تغییر می باشد. یک زمانی عکس‌های پرتره (مربعی) با فیلترهای اغراق شده ترند عکس‌های اینستاگرام بود.


اما در سال 2020، این سبک عکاسی و ادیت، دیگر طرفدار ندارد. ترکیب عکس با فیلترهای اغراق شده، می‌تواند به سرعت تبدیل به یک کلیشه خسته کننده در صفحه اینستاگرام شما شود.

به طور متوسط کاربران اینستاگرام، روزی نیم ساعت در این شبکه اجتماعی می‌گذرانند. یعنی شما باید سعی کنید تا بیشترین سهم از این نیم ساعت را از کاربران اینستاگرام داشته باشید.




ترند‌‌های محبوب عکس اینستاگرام


عکس‌های بدون ادیت


اینستاگرام در سال‌های قبل تر از الان این گونه بود که مکانی برای عکس‌های زیبا کنار ساحل با فضای براق و اغراق شده. اما دوران بی‌نقص بودن و زیبا بودن با فیلترها گذشته است.

در سال 2020، کاربران عکس‌هایی را که واقعی به نظر می‌رسند را ترجیح می‌دهند. تصاویر با کمی بافت جالب‌تر از مناظر یا پرتره‌های ویرایش نشده از ترندهای سال 2020 هستند.

اما خب هنوز هم ویرایش‌های سبک و جذاب می‌تواند عکس‌های شما را جذاب‌تر کند. نور و کنتراست را تنظیم کنید اما سعی کنید با رنگ‌های طبیعی به عکس‌های خود زیبایی ببخشید.


سلفی در آیینه


روزهای اول سال 2020 با ویروس کرونا و قرنطینه سپری شد. به همین دلیل عکس‌های سلفی بیشتری در فید اینستاگرام در سال2020 تا به حال دیده‌ایم.

اما این تنها بودن و ایزوله شدن باعث بیشتر شدن عکس‌های سلفس در آیینه شده و باز هم طرفدارهای زیادی پیدا کرده است.

این عکس‌ها صمیمی‌تر و طبیعی‌تر به نظر می‌رسند و رابطه خوبی بین شما و مخاطبانتان برقرار خواهد شد.

حتی برندهای خرده فروشی هم به سمت عکس‌های پرتره روی آورده‌اند. کمپین‌های بهاری برند مد Aritzia از عکس‌های مدل‌هایی که در خانه سلفی می‌گیرند، استفاده می‌کنند.


عکس‌های شلخته از غذا


بله درست خواندید، عکس‌های شلخته و ناهمگون. همانگونه تا الان احامالا مشاهده کرده اید و دیده اید ، عکس‌های غذا طرفدار زیادی در شبکه‌های اجتماعی و به خصوص اینستاگرام دارند.

اما برای انتشار تصاویر غذا در اینستاگرام معمولا وقت می‌گذراند میز را می‌چینند و از ظرف‌های زیبا استفاده می‌کنند. عکس یک تخم مرغ سرخ شده روی نان تست مربعی که درست وسط بشقاب است و با آواکادو تزیین شده است.

اما این روزها گذاشتن عکس‌های چیده شده مثل قبل ترند نیستند. عکس‌های واقعی از غذاها که همانقدر شلخته و ماکسیمال و خوشمزه به نظرمی‌رسند، ترند سال 2020 در اینستاگرام هستند.

به جای عکس‌هایی که ساعت‌ها روش کار کنید، عکس‌های کوزآپ و واقعی از غذاهایی که در طول روز میل می‌کنید، منتشر کنید و معجزه واقعی بودن و سادگی را ببینید.


پرتره‌های صورت و بدون آرایش


همانطور که از عکس‌های بدون ویرایش استقبال بیشتری می‌شود، عکس‌های پرتره و بدون آرایش هم از ترندها سال 2020 هستند.

این ترند عکس ایینستاگرام جدید، تنوع و اصالت را در نظر می‌گیرد. و کاربران چهره‌های طبیعی و بدن‌های واقعی خود را بدون ادیت نشان می‌دهند. چین و چروک‌ها، لکه‌های صورت و بدن همه و همه را به عنوان جزیی از خود می‌پذیرند و حتی به نمایش می‌گذارند.

این ترند برای برندهایی که در حوزه زیبایی کار می‌کنند و می‌خواهند شهرت خود را بر پایه صداقت و اعتماد بگذارند، فرصت بسیار خوبی است.

برند ژیلت ونوس یکی از همین برندهاست که کمپین‌هایی برای این ترند اجرا کرده است. مثلا اگر شما یک برند پوستی هستید، مدل‌‌‌هایی با پوست خوب، نمی‌توانند اعتماد مخاطب را جلب کنند. و بهتر است از مدل‌های واقعی و بدون رتوش استفاده کنید.


استفاده از عکس‌های عمودی


زمان زیادی از سال 2010 و شروع به کار اینستاگرام نگذشته است. روزهایی که پلتفرم فقط به عکس‌های مربعی اجازه انتشار می‌داد را به یاد دارید؟

حتی بعد از اینکه اینستاگرام محدودیت قالب‌های تصویری را برداشت، مدت‌ها زمان برد تا عکس‌های عمودی توسط کاربرها استفاده شوند.

عکس‌های عمودی به شما این فرصت را می‌دهند تا عکس بیشتر دیده شود و کاربران هنگام اسکرول کردن حواسشان از عکس شما پرت نشود.

این قالب عکس، برای عکاسی از طبیعت مناسب است. جایی که می‌خواهید حس مقیاس و عظمت را نشان دهید.


برای برندهای لباس این نوع قالب خیلی مناسب است و می‌توانند با استفاده از عکس‌های عمودی، جزییات بیشتری با بینندگان در میان بگذارند.


قبل از ارسال پست، اطمینان حاصل کنید که نسخه مربعی تصویر شما که در فید ظاهر می‌شود، هنوز هم خوب به نظر برسد.

ابعاد عکس‌های عمودی 4:5 و یا  1080 *1350  پیکسل است.


عکس‌های تک رنگ (مونوکروم)


در سال 2020، عکس مونوکروم ترند عکس‌ اینستاگرام است.

عکس‌هایی که از یک طیف رنگی تشکیل شده باشند؛ جلوه بصری جذابی به فید و پروفایل اینستاگرام شما می‌دهند.

ما نباید فراموش کنیم که اینستاگرام پلتفرمی بصری است و باید عکس‌های چشمگیری در آن منتشر کنید تا توجه مخاطبان را جلب کنید.

از رنگ‌های شارپ و جذاب استفاده کنید. رنگ‌ها باعث اجاد خلق و خوی و احساسات مخلفی می‌شوند:

قرمز پرانرژی است، نارنجی شاد است، بنفش خلاق است، صورتی عاشقانه است. رنگی را انتخاب کنید که نشان‌دهنده احساسات مخاطبان شما در مورد برند شما باشد.


عکس‌های هنری


همه عکس‌های موجود در فید اینستاگرام شما نیازی به عکاسی از محصول ندارند و یا حتی لزومی ندارد تا همه عکس‌ها به برند شما مربوط باشد.

شما می‌توانید مخاطبان خود را از طریق عکس‌ها و فیلم‌های زیبا که ممکن است به حوزه کاری شما هم مرتبط نباشد، جذب کنید.

برندهای معروف زیادی این کار را در اینستاگرام انجام می‌دهند. از عکس‌های طبیعت و حیوانات برای جذب مخاطب استفاده می‌کنند.

هنوز هم حتی در سال 2020 انتشار یک عکس درست و حسابی می‌تواند حسابی وایرال شود و صدای برند شما باشد.

روزانه تعداد غیرقابل باوری عکس در اینستاگرام آپلود می‌شود. یک عکس رویایی می‌تواند نظر کاربران را جلب کند و آنها صفحه فید خود را اسکرول نکنند و روی عکس شما تمرکز کنند.

اگر بتوانید محصولات خود را در قالب عکس‌های هنری به نمایش بگذارید که چه بهتر!

نور خوب یکی از پایه‌های عکاسی است. اما یک ویرایش ساده می‌تواند عکس‌های شما را چند پله بالاتر ببرد. در ضمن از رنگ در عکس‌ها غافل نشوید.


ترند عکس‌ اینستاگرام ممکن است روز به روز تغییر کند. 

به همین دلیل شما باید همیشه در حال مطالعه و به روز باشید، تا از غافله ترندها عقب نمانید و بتوانید همیشه به روز باشید

 

چگونه مخاطب هدف شبکه‌های اجتماعی خود را شناسایی کنیم؟

شناسایی و درک صحیح مخاطب هدف ، ممکن است مهم‌ترین کاری باشد که یک متخصص شبکه‌های اجتماعی انجام می‌دهد.

شناسایی مخاطبان هدف، یکی از مهم‌ترین عناصر استراتژی شبکه‌های اجتماعی شماست، پس باید آن را جدی بگیرید.

یک نکته قبل از اینکه ادامه مقاله را بخوانید: مخاطب هدف شما، همه مردم نیستند، مگر اینکه شما گوگل باشید!

در واقع شما باید مخاطبان شبکه‌های اجتماعی خود و حوزه فعالیتتان را شناسایی کنید تا عملکرد هدفمند داشته باشید.

شناسایی درست مخاطب هدف، به شما در تولید محتوای مناسب، پیام‌رسانی صحیح و تبلیغات پربازده کمک بزرگی خواهد کرد. و در نهایت ROI و نرخ تبدیل شبکه‌های اجتماعی را افزایش خواهد داد.

تعریف مخاطب هدف

مخاطبان هدف شبکه‌های اجتماعی در واقع، گروه خاصی از مردم هستند که شما می‌خواهید با استفاده از شبکه‌های اجتماعی با آنها ارتباط برقرار کنید.

آنها کسانی هستند که بیشتر از بقیه به محتوا، محصولات و خدمات شما علاقه دارند. و آنها به احتمال زیاد خصوصیات مشترکی مثل محل زندگی، سن و یا تفریحات و سرگرمی دارند.

توجه داشته باشید که مخاطب هدف با مشتری متفاوت است. ممکن است مشتری شما مخاطب هدفتان در شبکه‌های اجتماعی نباش. مثلا اتومبیل بنز را ممکن است افراد مسن بیشتر سوار شوند، اما مخاطب این برند در شبکه‌های اجتماعی جوانان باشند.

شما می‌توانید به همه مردم بفروشید، اما همه نمی‌تانند مخاطب هدف شما در شبکه‌های اجتماعی باشند.

مخاطب هدف خود را چگونه پیدا کنیم؟

تحقیقات برای پیدا کردن مخاطب هدف، کار پیچیده‌ای نیست. در این مقاله چند راه آسان برای دستیابی به مخاطبان هدف را با هم مرور خواهیم کرد. تا انتها با ما همراه باشید.



اطلاعاتی درباره مشتریان موجود و فالوورهای شبکه‌های اجتماعی خود گردآوری کنید و به ان توجه کنید که آن ها بیشتر دنبال چه مطالبی هستند؟

چه کسانی می ‌خواهند با شبکه‌های اجتماعی شما تعامل بیشتری برقرار کنند؟

 با افرادی که تا به حال از شما خرید کرده‌اند، شما را فالو می‌کنند و با محتواهای شما تعامل برقرار می‌کنند، شروع کنید.


بعضی از داده‌هایی که شما باید در نظر بگیرید تا برای ارتقایکارتان مفید باشد عبارت اند از :

سن

نیازی نیست روی سنین خاصی تمرکز کنید. فقط کافیست متوجه شوید که مخاطبان شما از کدام دهه هستند و یا از چه نسلی هستند.

مکان و منطقه زمانی

مخاطبان شبکه‌های اجتماعی شما در کجای دنیا زندگی می‌کنند؟ دانستن این موضوع به شما کمک می‌کند تا مناطق جغرافیایی خاصی را هدف‌گذاری کنید.

همچنین متوجه می‌شوید که بیشترین مخاطبان شما از کدام منطقه زمانی هستند و شما باید چه ساعت‌هایی از روز محتوا منتشر کنید.

زبان

مخاطبان شما به چه زبانی صحبت می‌کنند؟ این مسئله را در نظر بگیرید که ممکن است مخاطبان شما، به زبان شما صحبت نکنند. و با دانستن مکان زندگی آنها هم نمی‌توانید مطمئن شوید که به زبان محلی آن شهر و کشور صحبت می‌کنند.

توان مالی

توان مالی مخاطبان هدف شما چقدر است؟ مخاطبان هدف شما در شبکه‌های اجتماعی چه مقدار هزینه می‌کنند؟

علاقه‌مندی‌ها: مخاطبان هدف شما مایل به انجام چه کارهایی هستند؟ چه برنامه‌هایی تماشا می‌کنند؟ چه برندهایی به جز شما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال می‌کنند؟

چالش‌ها

مشکلات اساسی‌ای که مخاطبان با برند شما دارند، چیست؟

مرحله زندگی

مخاطبان هدف شما در کدام مرحله زندگی خود هستند؟ دانشجو هستند؟ به تازگی بچه‌دار شده‌اند؟ بازنشسته هستند؟و به دنبال چه مطالبی برای بهتر شدن زندگیشان میگردند؟


کسب و کارهای B2B این نکات را هم باید در نظر بگیرند:


اندازه کسب و کار

چه بیزنسی از شما خرید می‌کند؟ آنها استارتاپ هستند یا بیزنس‌های بزرگ؟

چه کسی مسئول تصمیم‌گیری برای خرید است

آیا مدیرعامل آن شرکت مخاطب شماست؟ یا مسئول خرید؟ یا دیجیتال مارکتر؟

آنالیز شبکه‌های اجتماعی تعداد زیادی از اطلاعات بالا را برای شما فراهم می‌کند. شما نمی‌توانید تمامی این اطلاعات و داده‌ها را با حدس و گمان به دست آورید. نیاز به اعداد واقعی دارید.

دیتابیس و داده‌های شما از مشتریان می‌تواند اطلاعات ارزشمندی برای شما فراهم کند. اطلاعات مشتری فعلی می‌تواند به شما کمک کند تا بفهمید چه کسی به احتمال زیاد به شبکه‌های اجتماعی شما علاقه‌مند است.

شما می‌توانید با قرار دادن کد UTM در پست‌های شبکه‌های اجتماعی، اطلاعاتی درباره کلیک بر روی محتواهایتان را پیدا کنید.

از سوشال لیسنینگ استفاده کنید 

سوشال لیسنینگ روشی عالی برای دستیابی به مکالمات کاربران شبکه‌های اجتماعی می باشد که درباره شغل، صنعت و محصولات شما انجام می دهند.

نظارت بر کلمه‌های کلیدی و هشتگ‌های مربوطه (حتی اگر شما تگ نشده باشید) نشان می‌دهد که مردم در مورد شما و رقبای شما در فضای آنلاین چه نظری دارند.

شما می‌توانید حتی هشتگ‌هایی که کاربران استفاده می‌کنند را پیدا کنید و در پست‌های خود به کار ببرید تا دستیابی به شما در شبکه‌های اجتماعی آسان‌تر باشد.

مخاطبانتان از چه شبکه اجتماعی استفاده می‌کنند؟

شما تا این مرحله می‌دانید که مخاطبان شما چه کسانی هستند و درباره چه چیزهایی صحبت می‌کنند. اما اکنون نوبت به این رسیده است  که بدانید آنها بیشتر در کدام شبکه‌های اجتماعی فعال هستند.

برای این کار می‌توانید از ابزاری مثل نوین هاب ببینید. در آینده نزدیک، رصد هشتگ در نوین هاب، به شما این امکان را خواهد داد تا با سرچ هشتگ مورد نظر بیشترین شبکه‌های اجتماعی که این هشتگ در آن استفاده شده را خواهید دید.

مخاطبان شما چه اهدافی از دنبال کردن شبکه‌های اجتماعی‌تان دارند

قبل از هرچیز شما باید بدانید محصولات و خدمات شما چه تغییری در زندگی مخاطبان شما ایجاد کرده‌است؟

زندگی آنها:

بهتر شده

آسان‌تر شده

یا فقط جالب‌تر شده است

اگر لیست خاصی از مزایای برند خود ندارید، وقت آن رسیده که یک توفان فکری ایجاد کنید. ببینید که چه چیزی به زندگی مخاطبان خود اضافه می‌کنید.

بعد از آن شروع به فکر کنید که چگونه می‌توانید با استفاده از شبکه‌های اجتماعی خود برای مخاطبان خود خلق ارزش کنید.

موانع اصلی برای خرید مخطبان از شما چیست؟ و چگونه می‌توانید بر آنها غلبه کنید؟

فالوورهای شما در چه مرحله‌ای هستند؟ د رحال تحقیق یا آماده خرید؟ به دنبال بررسی بیشتر هستند؟

با چه نوع محتوایی بیشتر تعامل برقرار می‌کنند؟

اگر در درک دقیق آنچه مخاطبان شبکه‌های اجتماعی شما می‌خواهند ببینند، مشکل دارید، همیشه می‌توانید از آنها سؤال کنید.

در آخر

همانطور که دیدید شناسایی مخاطب هدف مهم‌ترین و کاربردی‌ترین قسمت هر کسب و کاری است. با درک صحیح از مخاطب هدف، در هزینه، انرژی و زمان صرفه‌جویی خواهید کرد.

خوشحال می‌شویم نظرات و تجربه‌تان درباره شناسایی مخاطب هدف را با ما به اشتراک بگذارید.