اینستاگرام مارکتینگ | آموزش بازاریابی با اینستاگرام

وب سایت در زمینه آموزش اینستاگرام و بازاریابی با اینستاگرام فعالیت دارد

اینستاگرام مارکتینگ | آموزش بازاریابی با اینستاگرام

وب سایت در زمینه آموزش اینستاگرام و بازاریابی با اینستاگرام فعالیت دارد

۱۰ نکته برای نوشتن کپشن اینستاگرام

درست است که اینستاگرام رسانه بصری است و مخاطب بیشتر با تصویر درگیر است؛ اما نوشتن کپشن اینستاگرام حرفه‌ای یکی از بهترین راه‌ها برای جذب مخاطب در این پلتفرم است.

یک کپشن جذاب اینستاگرام هویت برند شما را به نمایش می‌گذارد، مخاطبان را سرگرم می‌کند و آنها را ترغیب به انجام کاری می‌کند که شما می‌خواهید.

طول کپشن اینستاگرام ۲۲۰۰ کاراکتر است که شامل ایموجی‌ها هم می‌شود. همچنین شما می‌توانید تا ۳۰ هشتگ در کپشن استفاده کنید؛ که توصیه ما به شما بین ۷ تا ۱۲ هشتگ است.
نوشتن کپشن جذاب منجر به تعامل بیشتر می‌شود. و تعامل یکی از سه نکته کلیدی است که الگوریتم اینستاگرام در ترتسی محتوا در فید کاربران در نظر می‌گیرد.

اما سوالی که ممکن است تا اینجا برای شما پیش آمده باشد این است که:


کپشن جذاب یعنی چه و چگونه میتوانیم کپشن جذاب بنویسیم؟


جواب این سوال ممکنه است برای شما خیلی ساده باشد ! . کپشنی که مخاطب شما را جذب کند. چرا روی مخاطب شما تاکید می‌کنیم؟ چون شما برای خودتان نمی‌نویسید. شما برای مخاطبانتان محتوا تولید می‌کنید و کپشن می‌نویسید.

پس از مهم‌ترین چیزهایی که باید بدانید، شناسایی مخاطب هدف شماست. برای شناسایی بهتر مخاطب هدف خود خواند این مقاله از نوین هاب را به شما پیشنهاد می‌دهم.

اما به جز نوشتن کپشن مخاطب‌پسند، اصول دیگری در کپشن‌نویسی نیز وجود دارد که با رعایت آنها شانس موفقیت شما در اینستاگرام بالاتر خواهد رفت.

با من تا انتهای این مقاله همراه باشید تا از این نکات بگوییم.


۱۰ نکته برای نوشتن کپشن اینستاگرام





۱) شناسایی مخاطب کسب و کارتان

همانطور که بالاتر هم اشاره کردم، مهم‌ترین نکته برای نوشتن کپشن مناسب و جذاب، شناسایی مخاطب هدف است.

چه کسانی از ۱ میلیارد کاربر فعال اینستاگرام، مخاطبان شما هستند؟

هرچه مخاطبان خود را بهتر بشناسید، راحت‌تر می‌توانید استراتژی بازاریابی اینستاگرام خود را مطابق با نیازها و انتظارات آنها تنظیم کنید.

بعد از آنکه مخاطبین هدفتان را شناسایی کردید و پرسونای آنها را نوشتید می‌توانید به این سوال‌ها پاسخ دهید:

آیا مخاطب من هدفم از نوشتن این پشن را درک خواهد کرد؟

آیا استفاده از ایموجی برای مخاطب من مناسب است؟

آیا مخاطب من کپشن‌های طولانی را می‌خواند؟

آیا نوشتن محتوا با لحن محاوره برای مخاطب من مناسب است؟

به این سوالات پاسخ دهید، آن وقت اقدام در مرحله بعدی بسیار آسان‌تر خواهد بود.


۲) طول کپشن مهم است؟

این نکته را به یاد داشته باشید که اکثر کاربران با سرعت زیادی از پست‌های اینستاگرام در فید خود را رد می‌شوند.

اگر تردیدی دارید که مخاطبان شما کپشن‌های طولانی را می‌خوانند، آن را مختصر بنویسید.

یک راه‌حل مناسب برای این کار این است که توضیحات مهم درباره پست خود را در محتوای تصویری (عکس یا ویدیو) جای دهید. برای این کار می‌توانید از پست‌های آلبومی استفاده کنید.

پست آلبومی نوین هاب


نکته: برای پست‌ها در فید، تنها سه خط اول نمایش داده می‌شود. اگر مخاطب بخواهد بقیه کپشن را بخواند باید “
More” را انتخاب کند.

اگر می‌خواهید کل کپشن شما نمایش داده شود، اینستاگرام توصیه می‌کند از ۱۲۵ حرف یا کمتر استفاده کنید.

کپشن کوتاه تسلا


اما با این اوصاف، اگر در پشت عکس داستان جالبی برای گفتن وجود دارد، برای گفتن آن وقت بگذارید و به محدودیت‌ها فکر نکنید.

اکانت اینستاگرام نشنال جئوگرافیک یکی از بهترین‌ها در کپشن‌های با فرم طولانی‌تر است.

به همان اندازه که تصاویر این اکانت چشمگیر است، متن همراه آن همیشه ارزش افزوده دارد.

کپشن طولانی نشنال جئوگرافیک


۳) مهم‌ترین کلمات را در ابتدای کپشن قرار دهید تا مخطابانی که به دنبال شما میگردند راحت تر شما را بیابند

باز هم تکرار می‌کنم: مخاطبان شما فقط دو، سه خط اول کپشن شما را می‌بینند، بنابراین باید مطالب مهم را در ابتدای کپشن قرار دهید. و هر منشن و هشتگی که در نظر دارید را در انتهای کپشن قرار دهید.

شروع با کلمات جذاب و خوب که در عین حال هدف شما را پشتیبانی می‌کند، مخاطب را به زدن دکمه “More” نیز تشویق می‌کند.

کپشن اینستاگرام اسنپ

 

۴) ویرایش و بازنویسی کنید

برای نوشتن کپشن وقت بگذارید و اصلا عجله نکنید. از نوشتن چند پیش‌نویس و ویرایش آنها نترسید، به خصوص اگر کپشن شما طولانی است.

نوشتن مطالب عالی، چه محتوای آن طنز باشد، چه آموزشی و یا سرگرم کننده، به چندبار نوشتن و ویرایش کردن نیاز دارد.

نه فقط در کپشن‌نویسی بلکه در مورد همه مطالبی که می‌نویسید خوب فکر کنید و چندبار نوشته‌های خود را ویرایش کنید تا مخاطب را بیشتر تحت تاثیر قرار دهید.
مطمئن شوید که هر کلمه‌ای که می‌نویسید،  از محتوا و پیامی که می‌خواهید منتقل کنید پشتیبانی می‌کند. کلماتی را که به وضوح غیرضروری هستند، برای  هرچه بیشتر خلاصه نگه داشتن کپشن، حذف کنید.

یک راه خوب به خصوص در اوایل شروع کار شما این است که از دوست یا همکاری بخواهید تا نوشته‌های شما را بخواند و ویرایش کند. یک نگاه جدید، اشتباهاتی را پیدا می‌کند که ممکن است بعد از این همه وقت خیره شدن به متن، از آنها غافل شده باشید.

با استفاده از ابزار مدیریت شبکه‌های اجتماعی مثل نوین هاب، می‌توانید اعضای تیم خود را در داشبورد اضافه کنید و آنها را مسئول خواندن و ویرایش کردن متن‌ها قبل از انتشار آنها کنید.

۵) از هشتگ‌ها هوشمندانه استفاده کنید

در کپشن اینستاگرام از هشتگ‌هایی استفاده کنید که مربوط به پست و مخاطبان هدف شما باشد. درست است که اینستاگرام به شما اجازه استفاده از ۳۰ هشتگ را داده، اما این کار را نکنید.

چون کپشن شما شلوغ و خواندن آن برای مخاطبان دشوار می‌شود.

اگر نمی‌خواهید نظم کپشن‌های خود را به هم بزنید. یکی از این کارها را برای پنهان کردن هشتگ‌ها انجام دهید:

هشتگ‌های خود را از بقیه کپشن جدا کنید. برای این کار می‌توانید از نقطه، خط یا هر آیکونی برای جدا کردن نوشته‌ها از هشتگ استفاده کنید.

راه دیگر هم نوشتن همه هشتگ‌ها در اولین کامنت است. بعد از اینکه کپشن را نوشتید و پست را ارسال کردید، بلافاصله هشتگ‌ها را در کامنت وارد کنید تا از دید بقیه پنهان بماند.

 

۶) املا و علایم نگارشی فارسی صحیح در کپشن

استفاده صحیح از زبان فارسی و علایم نگارشی آن، نظم خاصی به کپشن شما می‌دهد.

رعایت نیم‌‌فاصله یکی از این علایم است که کمتر در کپشن‌ها رعایت می‌شود. برای نیم‌فاصله دکمه‌های (ctrl+shift+2) را در کیبورد بزنید.

استفاده درست از ویرگول هم یکی از اشتباهات متداول در نگارش فارسی است. شما باید بعد از علامت ویرگول، یک فاصله برای کلمه بعدی بگذارید و ویرگول را به کلمه قبلی بچسبانید.

املای صحیح کلملات هم نشان از سواد شما دارد. اگر به املای کلمه‌ای شک دارید، قبل از وارد کردن در کپشن، املای درست آن را گوگل کنید.

۷) از ایموجی‌ها استفاده کنید

آیا استفاده از ایموجی در کپشن اینستاگرام مناسب است؟

ایموجی‌ها می‌توانند به جذب خواننده کمک کنند و راهی عالی برای افزودن هویت به نوشته‌های شما هستند.

ایموجی‌ها می‌توانند نوشته‌های بلند شما در کپشن‌ها را نجات بدهند و آنها را خواناتر و جذاب‌تر کنند.

۸) استوری تلینگ (داستان سرایی) کنید

استوری تلینگ برای کپشن‌های طولانی یکی از بهترین راه‌ها برای جذب مخاطب است.

برای اطلاعات بیشتر درباره استوری تلینگ این مقاله از نوین هاب را حتما بخوانید.

از تجربیات خود در کسب و کار و زندگی در کپشن بگویید. با مخاطبان حرف بزنید و آنها را واقعا مخاطب قرار دهید تا به شما اعتماد کنند.

داستان‌سرایی برای کپشن‌ها بی‌نظیر است. چون روایتی از پشت صحنه به مخاطبان عرضه می‌کنند و مخاطب را با بُعد انسانی برند شما آشنا می‌کند.

بوفه کانتینر یکی از بهترین‌ها در داستان‌سرایی است.

داستان سرایی در پیج بوفه کانتینر

۹) مخاطبان را به مشارکت با فرخوان (Call To Action) دعوت کنید

مشارکت و تعامل بالاتری می‌خواهید؟

از مخاطبان بخواهید تا با کامنت گذاشتن، منشن کردن دوستانشان و به اشتراک گذاشتن پست‌های شما، به افزایش مشارکت پیج شما کمک کنند.

مطمئنا محتوای پست شما برای آنها که می‌خواهند این کار را انجام دهند، باید جذاب باشد.اگر محتوایی منتشر کنید که جذاب نباشد فراخوان برای مخاطبان بگذارید، چیزی دریافت نمی‌کنید و بر برند شما تاثیر منفی خواهد گذاشت.

کال تو اکشن در پیج دیجیکالا


۱۰) از لحن مناسب و ثابت استفاده کنید

لحن برند شما ممکن است در شبکه‌های اجتماعی مختلف متفاوت باشد، اما در یک شبکه اجتماعی لحن نوشتن خود را ثابت نگه دارید.

مثلا ممکن است در لینکدین رسمی بنویسید و در اینستاگرام لحن محاوره‌ای داشته باشید. نکته اینجاست که این لحن را در تمام محتواها حفظ کنید.

اگر لحن شما در اینستاگرام محاوره است این لحن را حفظ کرده و یکی در میان آن را عوض نکنید.

اما به چه لحنی مناسب می‌گوییم؟

لحن مناسب، یعنی لحنی که مناسب با پرسونای مخاطب شماست. بر اساس جنسیت، سن و سال، علایق و… لحن شما متفاوت خواهد بود.

پس یکی از مسائل مهم که باید در استراتژی شبکه‌های اجتماعی بدانید، لحن مناسب با پرسونای مخاطب است.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد