تیکتاک یک برنامه اشتراک ویدیو در فرم کوتاه مدت است که به کاربران امکان میدهد فیلمهای ۱۵ ثانیهای را با هر موضوعی به اشتراک بگذارند.
تیکتاک از سپتامبر ۲۰۱۶ توسط شرکت چینی بایتدنس (Bytedance) ارائه شد.
این اپلیکیشن در اوایل کارش در چین Duyin نام داشت و بعد از جهانی شدن به تیکتاک تغییر نام داد. در ماه آگوست ۲۰۱۸، بایتدنس، برنامه Musical.ly که در سال ۲۰۱۷ آن را خریداری کرده بود را با تیکتاک ادغام کرد.
از زمان راهاندازی، محبوبیت این برنامه سرگرمی به طرز چشمگیری در حال رشد است. در ماه اکتبر سال ۲۰۱۸ تیکتاک بیشترین دانلود را بین برنامههای اشتراک عکس و ویدیو در اپ استور در سراسر جهان را داشت.
این روزهای تیکتاک چگونه در حال سپری شدن است؟
این روزها تیکتاک خبر از ۵۰۰ میلیون کاربر فعال ماهانه میدهد و بیشترین تعداد دانلود آن هم در ایالات متحده انجام شده و ۸۰ میلیون نفر این اپلیکیشن را دانلود کردهاند.
این اپ به اپلیکیشن نوجوانان مشهور شدهاست. و خب این تعریف خیلی هم بیراه نیست.
بیشترین کاربران این برنامه نوجوانان ۱۳-۱۴ ساله هستند که روزی به طور میانگین یک ساعت در این برنامه وقت میگذرانند.
تیکتاک بیش از یک میلیارد کاربر در جهان دارد و رشدی که در این ۴ سال داشتهاست، از بقیه رقبایش مثل فیسبوک و اینستاگرام بیشتر بودهاست.
این برنامه در سال ۲۰۲۰ بیشترین اپلیکیشن دانلود شده در بین شبکههای اجتماعی در اپ استور بودهاست.
تیکتاک چه کاربردی دارد؟
وقتی برنامهای برای اولین بار ارائه میشود، سوالی که مطرح میشود این است که این برنامه چه کاربردی دارد؟
مثلا اینستاگرام در اوایل به عنوان برنامهای برای استفاده از فیلتر برای عکسها در نظر گرفته میشد اما کم کم به یک شبکه اجتماعی مهم برای کسب و کارها تبدیل شد.
یا اسنپ چت که شاید حتی ایده بیمصرفی به نظر میآمد بعدها آنقدر رشد کرد، که در استوری اینستاگرام از ایده آن استفاده شد.
کاربران تیکتاک ویدیوهای ۱۵ ثانیهای از فعالیتهای مختلف خود به اشتراک میگذارند. ویدیوهای رقص، آشپزی، لیپ سینک، شعبدهبازی، طنز و… از محبوبترین محتواهای تیکتاک هستند.
مانند شبکههای اجتماعی دیگر، کاربران میتوانند برای ویدیوها کامنت بگذارند، لایک کنند و اکانت دیگران را دنبال کنند.
بنابراین میتوان گفت که بیشترین کاربرد تیکتاک سرگرمی می باشد.
بیشتر بخوانید: اسنپ چت چیست؟ و چه کاربردی دارد؟
آمارهای مهم تیکتاک در سال ۲۰۲۰:
اواخر سال ۲۰۱۹، تعداد کاربران تیکتاک به ۸۰۰ میلیون نفر رسید. و پیشبینی میشود تا پایان سال ۲۰۲۰ تعداد آنها از یک میلیارد نفر هم عبور میکند.
تقریبا ۵۰% مخاطبان جهانی زیر ۳۴ سال سن دارند. ۲۶% کاربران بین ۱۸ تا ۲۴ سال سن دارند.
تیکتاک بیش از ۱٫۵ میلیارد بار در سراسر جهان دانلود شدهاست.
۴۶۶ میلیون نفر از هند، ۱۷۳ میلیون نفر از چین و ۱۲۳ میلیون نفر از ایالات متحده از این اپ استفاده میکنند.
متوسط زمانی که کاربران در این اپ سپری میکنند، ۵۲ دقیقه است.
تیکتاک گزارش داده به ۶۰ میلیون کاربر فعال ماهانه در ایالات متحده رسیده که ۶۰% از آنها خانم و ۴۰% آقا هستند.
دلایل محبوبیت تیکتاک در بین مردم چیست
حضور سلبریتیها و افراد موفق و معروف: این برنامه توسط سلبریتیهای معروفی مثل جیمی فالن استفاده میشود و این یکی از دلایل محبوبیت این شبکه اجتماعی است.
ایجاد اشتراک گذاری و مشاهده آسان محتواهای که تولید می شود: برنامه تیکتاک ایجاد و به اشتراکگذاری ویدیو را نسبت به قبل آسانتر کردهاست.
همه کاری که کاربران در تیک تاک باید انجام بدهند، هر کار روزمرهای دارند را ضبط کنند و بدون ویرایش و فکر کردن آپلود میکنند
با توجه به قالب ۱۵ ثانیهای ویدیوها، نه ساخت ویدیوها و نه روند تماشای آنها وقت زیادی از شما نمیگیرد.
چالشها: یکی از جذابترین بخشهای تیکتاک، چالشهای متنوعی است که در این برنامه وجود دارد و خیلی از افراد در سراسر دنیا، در این چالشها شرکت میکنند.
این چالشها به حدی جذاب می باشند که گاها از تیکتاک شروع میشوند و در شبکههای اجتماعی دیگر نیز به اشتراک گذاشته میشوند.
برندها چگونه از تیکتاک استفاده میکنند؟
NBA همواره پذیرنده شبکههای اجتماعی جدید است و در آنها اکانت باز میکند.
NBA نزدیک به ۶ میلیون فالوور دارد و بیشتر ویدیوهایی جذاب از لیگ بسکتبال آمریکا را منتشر میکند.
رسانهها و شبکه هایی مانند واشنگتنپست و NBC نیز از فعالین تیکتاک هستند و محتواهایی مثل پشت صحنه گزارشها را به اشتراک میگذارند.
بعضی برندها مثل رستورانهای معروف هم بین فالوورها مسابقه برگزار میکنند تا ویدیوهای جذابی از غذاها بسازند و به آنها جایزه اهدا میکنند.
در تیکتاک میتوان درآمد داشت؟چگونه؟
در حال حاضر هیچ راهی وجود ندارد تا کاربران همانند یوتیوب از تعداد فالوور یا بازدیدهای ویدیوهای خود درآمد کسب کنند.
این اپ پرداخت درونبرنامهای دارد. افراد میتوانند به همدیگر سکه هدیه بدهند و اگر سکهها به حدی برسند، آنها تبدیل به الماس میشوند و میتوان آنها را به پول واقعی تبدیل کرد.
همچنین اینفلوئنسرها و به قول معروف تیکتاکرهای مشهور، از طرفداران خود پول دریافت میکنند، که بعضا باعث دردسرهایی نیز شدهاست.
و در نهایت باید گفت…
تیکتاک برنامهای سرگرمکننده و اعتیادآور است. این برنامه پتانسیل زیادی برای تبدیل شدن به یک شبکه اجتماعی بزرگ و بستری برای بازاریابی دیجیتالی دارد. اما هنوز کسب و کارها استقبال زیادی از این بستر نکردند و در اینستاگرام، فیسبوک و یوتیوب مشغول بازاریابی هستند.