به جرات میتوانم بگویم اولین سوال هر فعال اینستاگرامی و هر کسی که آرزوی معروف شدن و بهتر شناخته شدن درفضای اینستاگرام را دارد این است که چطورمیتوانم وارد اکسپلور شوم؟
قطعا ورود به اکسپلور اینستاگرام نه آنقدرها راحت است که بتوان با دعا کردن وارد آن شد و نه آنقدرها سخت است که نتوان عملیاش کرد. اما زمانی که اتفاق بیفتد کار شما را بسیار راحتتر میکند و افراد بسیاری شما را میبینند. اما مسئلهای که مهم می باشد این است که باید بدانیم چرخ ماشین اینستاگرام با چه چیزی میچرخد؟
الگوریتمی که پشت این قضیه قرار دارد به چه شکل انجام می شود؟
در این مقاله با رمزهای اکسپلور اینستاگرام آشنا میشویم و راه هایی را به شما می آموزیم تا بتوانید با استفاده از آنها یکی از وجه های شگفتانگیز اکسپلور را به تسخیر خودتان درآورید.
صفحهی اکسپلور اینستاگرام چیست؟
قبل از معرفی صفحهی اکسپلور، پیجی به نام دیسکاوری (Discovery) در اینستاگرام بود که محتواهایی را که بیشترین لایک و بازدید را گرفته بودند به شما نشان میداد اما مشکل دیسکاوری این بود که بر اساس علاقهی کاربر شخصیسازی نمیشد. بعد از آن اینستاگرام تصمیم گرفت نام همین صفحه را اکسپلور بگذارد که اتفاقا محتوای آن هم برای هر کاربری متفاوت است و بر اساس علایقش شخصیسازی شده است. پیج اکسپلور اینستاگرام از عکسها، ویدیوها و استوریهایی تشکیل میشود که بر اساس علاقه و جستجوی شما صورت گرفته است. در واقع اینستاگرام از سه مدل برای نشان دادن پست در اکسپلور استفاده میکند:
پستهایی که فالویینگهای شما (کسانی که فالو میکنید) لایک کردهاند.
پستهای با اینگیجمنت (تعامل) بالا.
نشان دادن پستهایی مشابه با محتوای پیجهایی که فالو کردهاید.
اکسپلور اینستاگرام را میتوان صادقانهترین صفحه دانست چرا که دقیقا همانطوری که با اینستاگرام رفتار میکنید با شما رفتار میکند. از اوایل سال ۲۰۱۹ اینستاگرام یک ویژگی را برای اکسپلور قرار داد به طوری که در بالای این صفحه دستهبندیهای مختلفی قرار گرفته و کاربر در هر دستهبندی میتواند پستهای خاص همان موضوع را پیدا کند.
این دستهبندیها شامل سه موضوع اصلی هستند:
IGTV: انواعی از ویدیوهای طولانی (بیشتر از یک دقیقه) هستند. اگر در اکسپلور وارد این قسمت شوید هم IGTV کسانی که فالو کردهاید را میبینید و هم IGTV های پر بازدیدی که فالو نکردهاید را خواهید دید.
Shop: در این قسمت پستهایی از اکانت برندهای مختلف میبینید که در آن حداقل یک محصول به فروش گذاشته شده است. (البته همه برندهایی که در ایران حضور دارند از این ویژگی نمیتوانند به راحتی استفاده کنند و در این قسمت احتمالا بیشتر محصولات خارجی را خواهید دید). در قسمت بالای سمت راست صفحه آیکون ربان مانندی وجود دارد که محصولاتی را که ذخیره کردهاید در آن میتوانید مشاهده کنید و در کنار آن آیکون دیگری وجود دارد که برندهایی را که فالو کردهاید به شما نمایش میدهد.
Topic Channel: در این قسمت موضوعات مختلفی دیده میشود که روی هر کدام بزنید وارد پستهای مربوطه به آن موضوع خواهید شد. به طور مثال دستهبندیهایی مانند طبیعت، مسافرت، مد و فشن، غذا، زیبایی و مراقبت، علم و تکنولوژی و … وجود دارند.
Stories: البته استوریها به صورت مجزا، در دستهبندی بالا فعلا جایی ندارند اما در اکسپلور در قسمت سمت چپ صفحه به صورت اتوماتیک نمایش داده میشوند که اگر روی آن بزنید رشته استوریهای مشابه دیگری به دنبال آن برایتان نمایش داده میشود.
مزایای ورود به اکسپلور اینستاگرام
ساده بگوییم، ورود به اکسپلور اینستاگرام به معنی بازدید بیشتر پست شما توسط افرادی است که هنوز شما را فالو نکردهاند. بنابراین ورود به اکسپلور مزایای زیر را دارد:
اینگیجمنت بیشتر: از آنجایی که افراد بیشتری غیر از فالوورهای خودتان پست را میبینند حتی اگر شما را فالو نکنند احتمال اینکه برایتان لایک بزنند و یا کامنت بگذارند بالاتر میرود که به معنای اینگیجمنت بیشتر و در نتیجه نمایش دوباره پست به افراد بیشتر است.
جذب فالوور: بسیاری افراد ممکن است با دیدن پستی از شما که به اکسپلور رفته از محتوای شما خوششان بیاد و وارد پیج شما شوند و شما را فالو کنند.
آگاهی از برند: مسئلهی Brand Awareness یا آگاهی از برند به خصوص برای کسبوکارهای
نوپا بسیار مورد اهمیت است.
آگاهی از برند یکی از مزیت ها دیده شدن در اکسپلور اینستاگرام است
پس ورود به اکسپلور حتی اگر هیچ مزیت دیگری هم برای شما نداشته باشد
(که دارد) باعث میشود توسط افراد بیشتری دیده شوید و بهتر در ذهن مخاطب بمانید.
تبدیل بیشتر: اگر در پستی که وارد اکسپلور میشود فراخوان عمل مناسب تعبیه کرده باشید باعث افزایش مشتری یا لید برای خودتان خواهید شد.
در کل بسیار مهم است بدانید که الگوریتمی که پشت اکسپلور قرار دارد به صورت اتوماتیک برای شما پست انتخاب میکند و این کار دستی صورت نمیگیرد. پس شما در واقع با یک برنامه کامپیوتری مواجه هستید که اگر از روش کارش سر در بیاورید میتوانید به آن غلبه کنید.
در اینجا بد نیست سخنی از خود اینستاگرام بشنویم:
” ترتیب عکسها و ویدیوها در صفحه فید شما بر اساس محتوایی که دوست دارید به شما نمایش داده میشود که دو عامل بسیار مهم در این قضیه وجود دارد: یکی تعاملی که با پستهای یک اکانت دارید و دیگری زمان انتشار پست. همهی پستها در فید شما قرار میگیرند اما با ترتیبی متفاوت. ما همیشه به دنبال بهینهسازی ترتیب نمایش پستها به شما هستیم تا به بهترین نحو به شما نمایش داده شوند.“
۸ ترفند ورود به اکسپلور اینستاگرام
رفتار مخاطب هدفتان را شناسایی کنید
اینستاگرام محتوایی را در اکسپلور به مخاطب نشان میدهد که بیشترین تناسب را با علاقه او داشته باشد. همین یک جمله کافیست تا به میزان اهمیت شناخت مخاطبتان پی ببرید. مرتبط بودن یکی از آن عواملی است که الگوریتمهای اینستاگرام بسیار به آن توجه میکنند. اگر کاربری از محتوای خاصی خوشش بیاید اینستاگرام به خوبی تشخیص میدهد. به عنوان مثال اگر علاقه کاربری در زمینه ویدیوهای ورزشی باشد احتمالا در اکسپلور اینستاگرامش هم بخش بیشتری از پستها مربوط به مسائل ورزشی است.
رفتار مخاطب هدفتان را شناسایی و بررسی کنید
پس اولین قدم در جهت ورود به اکسپلور این است که زمینهی خاصی را برای خودتان پیش بگیرید، مخاطبتان را بشناسید و سعی کنید متوجه شوید چه نوع محتوایی را بیشتر دوست دارد و اینکه شما در اکسپلور چه نوع کاربرانی دوس دارید نمایش داده شوید. برای شروع باید این سوالها را از خودتان بپرسید:
مخاطب هدف من کیست؟
چه محتوایی را بیشتر دوست دارد؟
چه پیجهایی را فالو میکند؟
چه پستهایی را منتشر میکند؟
حتی اگر همین الان نگاهی به اکسپلور خودتان بیندازید میتوانید متوجه شوید پیجهای فعال در زمینه مورد علاقه شما چه نوع پستهایی میگذارند. نگاهی به کامنتها بیندازید تا متوجه شوید دغدغه و چالش مخاطب شما چیست؟ اینفلوئنسرهای فعال در بازار هدف شما چه کسانی هستند؟ پاسخ به این سوالها در شناخت مخاطب و در نتیجه تولید محتوای مناسب به شما کمک میکند.
از هشتگهای محبوب و تگهای مناسب استفاده کنید تا بیشتر دیده شوید
یکی از مهمترین مسائلی که برای بیشتر دیده شدن پست و در نتیجه فالو و لایک بیشتر باید در نظر گرفته شود استفاده از هشتگ است. استفاده از هشتگ محتوای شما را در دید افراد بیشتری قرار میدهد. جالب است بدانید برندهایی که از حداقل یک هشتگ استفاده میکنند ۱۲.۶% نرخ تعامل بیشتری از آنهایی که از هشتگ استفاده نمیکنند دارند. پس فراموش نکنید علاوه بر هشتگهای برند خودتان از هشتگهای عمومیتر هم استفاده کنید تا مطمئن باشید پستتان را افرادی غیر از فالوورهای خودتان هم میبینند.
اگرچه میزان مجاز استفاده از هشتگ ۳۰ عدد در هر پست است اما به طور کلی میانگین تعداد ۱۱ هشتگ در هر پست میتواند برای بیشتر بیزینسها مناسب باشد. البته بسته به آزمون خطایی که با تعداد هشتگها میکنید بعد از مدتی میزان مناسب استفاده از آن را خودتان پیدا خواهید کرد.
سعی کنید در تعامل با برندهای دیگر آنها را روی محتوایتان تگ کنید. این کار برای شما مزایای زیر دارد:
برند مورد نظری که آن را تگ کردید پست شما را لایک میکند و در نتیجه احتمال نمایش پست شما به فالوورهای آن برند بالاتر میرود.
ممکن است پست شما آنقدر خوشایند برند تگ شده باشد که آن را Repost کند که این کار برای شما فالوورهای جدید به ارمغان میآورد.
یکی دیگر از انواع تگ، تگ لوکیشن است که استفاده از آن خصوصا به بیزینسهای محلی کمک شایانی میکند. به هرحال هشتگها و تگها امکاناتی هستند که اینستاگرام به رایگان در اختیار شما گذاشته پس با استفادهی مناسب از آنها سعی کنید خودتان را در معرض دید بیشتری قرار بدهید.
بهترین زمان پستگذاری را برای خودتان پیدا کنید
همانطور که در ابتدای بحث هم بررسی کردیم دیدیم که اگر الگوریتمهای اینستاگرام را بشناسیم میتوانیم آنها را در بند خودمان در بیاوریم. یکی از عواملی که در اولویتبندی نمایش پست به مخاطب وجود دارد زمان انتشار پست است. انتشار پست در زمانهای پر ترافیک احتمال تعامل با پست شما را بیشتر میکند. اینکه چه ساعتی در روز برای پستگذاری مناسب است کاملا بستگی به نوع بیزینس خودتان دارد.
ابزارهای آنالیز بسیاری مانند Hootsuite وجود دارند که با اعداد و ارقام واقعی به شما نشان میدهند چه زمانی دیده شدن پست شما بیشتر بوده و مخاطبین بیشتر آنلاین بودهاند. حتی اگر زمان آنلاین بودن مخاطبین با زمان آنلاین بودن شما تناسب نداشت میتوانید از ابزارهای تنظیم پست استفاده کنید و زمان مناسب برای انتشار پست را انتخاب کنید تا به صورت اتوماتیک در آن ساعت مشخص پست شود.
از IGTV بهره ببرید
IGTV انواعی از ویدیوهای بالاتر از یک دقیقه در اینستاگرام است که اتفاقا در اکسپلور هم جایگاه مخصوص خودش را دارد. IGTV یکی از فرصتهای بسیار خوب برای تولیدکنندگان محتواست، اگر بخواهیم نسبت به ویدیوهای یک دقیقهای مقایسهای داشته باشیم باید گفت استفاده از IGTV با اینکه در حال رشد است اما کمتر توسط کاربران استفاده میشود. همین نکته نشان میدهد رقابت در قرار گرفتن IGTV در اکسپلور کمتر است و در نتیجه اگر ایدههای خلاق برای ویدیوهای IGTV داشته باشید با سرعت بیشتری وارد اکسپلور میشوید و میتوانید سریعتر رشد کنید.
از استوریهای ویدیویی استفاده کنید
بحث بر سر اینکه اینستاگرام دقیقا چه نوع استوریهایی را در اکسپلور نمایش میدهد زیاد است، اما طبق تجربه، ترجیح و اولویتبندی اینستاگرام برای نمایش استوری در اکسپلور شامل ویژگیهای زیر است:
به دلیل Autoplay بودن (پخش اتوماتیک) بخش استوری، تمایل اینستاگرام بیشتر به سمت استوریهای ویدیویی است و اگر به اکسپلور خودتان هم نگاهی بیندازید متوجه این موضوع میشوید که کمتر عکسهای ثابت در بخش استوری نمایش داده میشوند.
استوریهای اکسپلور بیشتر از آنکه شامل متن و نوشته باشند زیبایی بصری دارند.
محتوای استوریها معمولا مشابه با حوزه مورد علاقه شما و اکانتهایی است که دنبال میکنید.
فالوورهایتان را تشویق کنید نوتیفیکشن پستهایتان را فعال کنند
علاوه بر اینکه نرخ اینگیجمنت بالا برای هر اکانتی ضروری است، بسیار مهم است که این تعامل در چه زمانی صورت میگیرد. به این معنی که از زمانی که پستی را منتشر میکنید هر چه زودتر لایک و کامنت برایتان ایجاد شود بهتر است. اکانتهای اینستاگرامی که به محض انتشار پست در عرض زمان کوتاهی حجم زیادی لایک و کامنت میگیرند با احتمال زیادتری وارد اکسپلور اینستاگرام میشوند. یکی از تاکتیکهایی که میتواند این مسئله را تقویت کند این است که از مخاطبینتان بخواهید نوتیفیکیشن پستهای شما را فعال کنند تا زمانی که پستی از شما منتشر میشود فورا برای آنها نوتیفیکشن برود و از پست شما باخبر شوند. با این کار به حجم بالایی از تعامل در مدت زمان کم میرسید. حتی بسیاری از اینفلوئنسرها و بلاگرها وجود دارند که پست مجزایی به آموزش مخاطب برای فعال کردن نوتیفیکشن اختصاص دادهاند با این کار تعاملشان را افزایش دهند.
یکی از کارهای خلاقانه در این زمینه را Gary V. اینفلوئنسر محبوب اینستاگرام انجام داده، به این صورت که کلابی با نام کلاب ۶۰ ثانیه ایجاد کرده که در آن از بین افرادی که در ۶۰ ثانیه اول انتشار هر پست، برای او کامنت بگذارند قرعهکشی میشود و به آنها جوایزی تعلق میگیرد. قطعا باخبر شدن از پست در ۶۰ ثانیه اول مختص کسانی است که نوتیفیکیشن پستهای او را فعال کرده باشند. روشهای بسیاری وجود دارد که با کمی خلاقیت به خرج دادن میتوان با آن مخاطبین را برای تعامل بیشتر ترغیب کرد.
در کپشن فراخوان عمل (CTA) قرار دهید
قدرت کپشن را هیچگاه ناچیز به حساب نیاورید، خصوصا در زمینه دعوت به انجام کار. کپشن هر پست جایی است که مخاطب دنبال حرفها و توضیحات شما میگردد. هیچ پستی را بدون کپشن رها نکنید و حتما در کپشن سعی کنید مخاطب را طوری ترغیب کنید که کاری را که میخواهید انجام دهد.
به عنوان مثال از مخاطب سوال بپرسید، نظرش را بخواهید و در کل مخاطب را ترغیب کنید کاری را که میخواهید برایتان انجام دهد. شاید با پستهای بسیاری مواجه شده باشید که در انتهای عکسنوشته یا کپشن آن از شما خواسته با دو بار ضربه به عکس برایش لایک بزنید و یا مستقیما از شما سوالی کرده و خواسته در کامنت جواب آن را بدهید. این اعمال دقیقا نمونههایی از CTA هستند که باعث افزایش اینگیجمنت میشوند.
با مخاطب خودتان حداکثر تعامل را داشته باشید
دیگر دوران آنکه عکسی بدون کپشن از غذایتان بگذارید و صدها لایک و کامنت بگیرید و به هیچکدام از آنها هم پاسخ ندهید گذشته است. مخاطب در شبکههای اجتماعی هوشمندتر شده و به دنبال صمیمیت و ایجاد یک رابطه نزدیک است و وقتی با صفحهای بی روح و جان مواجه شود از کنارش میگذرد. پس این شمایید که باید مخاطب را درگیر خودتان نگه دارید. پاسخ دادن به کامنت و دایرکت مخاطبین که نتیجهاش افزایش نرخ تعامل است، نه تنها باعث میشود اینستاگرام هم شما را دوست داشته باشد و شما را وارد اکسپلور کند بلکه باعث وفاداری مخاطب به شما میشود. اینجاست که دیگر مخاطب شما را نه به چشم یک صفحه بلکه به چشم یک دوست نگاه میکند.
یادتان نرود که کامنتها همیشه با ارزشتر از میزان لایک بودهاند، پس برای درگیر نگه داشتن مخاطب سعی کنید به جای گله کردن از لایک نکردن آنها، کاری کنید برایتان کامنت بگذارند و با شما صحبت کنند. هرچه نرخ تعامل صفحهی شما بالاتر باشد اینستاگرام صفحه شما را با ارزشتر میداند و در نتیجه ورودتان به اکسپلور راحتتر میشود.
اینفلوئنسرها و برندها را به تعامل با صفحهتان ترغیب کنید
در موارد قبل گفتیم برندهایی را که مرتبط با شما هستند تگ کنید تا بیشتر دیده شوید، اما نکتهای که وجود دارد این است که اگر این تگ کردنها بیش از حد شود ممکن است به عنوان اسپم شناخته شوید و اگر با اسپم شناخته شدید زمان زیادی را باید صرف درست کردن این سابقه کنید. راهحل بهتر این است که از روشهای دیگری هم به جز تگ کردن برای ارائهی خودتان استفاده کنید، سعی کنید با کسانی که در صنعت شما حرفی برای گفتن دارند روابط بلندمدت بسازید. میتوانید با روشهای زیر شروع کنید:
آنها را فالو کنید (بدون اینکه انتظار فالوبک داشته باشید)
از طریق دایرکت خودتان را معرفی کنید و با آنها ارتباط ایجاد کنید.
از طریق دایرکت یا ایمیل محتوایی را که تولید کردهاید برای آنها بفرستید و توضیح دهید چرا پستتان ارزش توجه دارد.
از محصولی که از برند مرتبط با صنعتتان استفاده کردهاید و راضی بودهاید در استوریهایتان نام ببرید. (احتمال آن که استوری شما را در صفحهشان استوری کنند بالا میرود)
از مخاطب بخواهید پست شما را ذخیره کند
زمانی که اسم تعامل در اینستاگرام به میان میآید ذهن همه به سمت لایک و کامنت میرود، اما اینها تنها روشهای تعامل نیستند و الگوریتم اینستاگرام بر دو مورد دیگر هم تمرکز دارد:
ذخیره (Save) کردن پستها
اشتراک پست از طریق دایرکت برای دوستان
برای اینکه بتوانید از دو قابلیت بالا استفاده کنید باید محتوای هدفمند تولید کنید. طبیعتا کاربران پستهای آموزشی را بیشتر ذخیره میکنند تا بعدا دوباره بتوانند آن را تماشا کنند. پس حتی با یک آموزش کوچک میتوانید شانس تعاملتان را بالا ببرید. یا میتوانید از جملات و حالاتی که بین عموم رایج است استفاده کنید. به عنوان مثال ممکن است پستی را دیده باشید که عکس طبیعت بکری را نشان میدهد و احتمالا در کپشن نوشته ” این پست را برای دوستی که میخواهید با او به این طبیعت بروید بفرستید”.با کمی خلاقیت میتوانید باعث ترغیب و تعامل بیشتر با مخاطبتان شوید.
از پستهای درون اکسپلور ایده بگیرید
شاید بهترین راه که به صورت تجربی هم به دست میآید این است که چرخی در اکسپلور خودتان بزنید. احتمالا اکسپلور شما هم مرتبط با حوزهی علاقه یا فعالیت خودتان است و دقت کردن به پستهای آن میتواند ایدههای زیادی برایتان به ارمغان بیاورد.
از پستهای درون صفحه اکسپلورتان ایده بگیرید
به عنوان مثال ممکن است پستی در اکسپلور ببینید که اتفاقا مرتبط با علاقه شما هم نیست. در این حالت میتوان گفت آن پست احتمالا آنقدر تعامل بالایی داشته که توانسته به اکسپلور شما ورود پیدا کند پس پشت آن ایدهی جالبی بوده است. به تمها، فرمتها، لحن کپشنها، نوع ایدهها و … دقت کنید. ببینید چه عاملی محتوا را ارزشمند کرده است و با ایده گرفتن و هوشمندی از آنها استفاده کنید.
از خودتان آمارگیری کنید
و در نهایت بسیار مهم است که خودتان را بسنجید. شما بهترین رقیب خودتان هستید. کمی پستهایتان را بالا پایین کنید و به آمار لایک، کامنت و ذخیره پستها نگاهی بیندازید اگر از ابزارهای آنالیز استفاده میکنید کارتان بسیار راحت میشود. ببینید کدام پستها به مذاق مخاطبتان بیشتر خوش آمده، به عنوان مثال مخاطب بومرنگهایتان را بیشتر دوست داشته یا کاروسلهایتان را؟ لحن بامزهتان را دوست داشته یا لحن جدیتان را؟
به همین ترتیب پستهاییتان را که تعامل بیشتری ایجاد کرده پیدا کنید و سعی کنید محتوایتان را بیشتر به همان شکل انجام دهید و در استراتژی تولید محتوایتان تغییر ایجاد کنید.
از کجا بفهمم وارد اکسپلور شدم؟
واقعیت این است که هنگام ورود به اکسپلور نوتیفیکیشن خاصی برای شما ارسال نمیشود که مستقیما در آن ذکر شده باشد شما در اکسپلور دیده شدهاید. اما توسط ابزارهای آنالیز و یا حتی با یک نیمنگاه ساده به آمار میتوان متوجه شد.
۳۰ پست آخرتان را در نظر بگیرید. معمولا میانگین تعداد لایک و کامنت چقدر است؟ مینیمم و ماکزمیم آن چقدر است؟
به عنوان مثال فرض کنید به ازای هر پست در حالت عادی میانگین ۴۰۰ لایک داشتهاید. اگر محتوای شما وارد اکسپلور شده باشد در بهترین حالت ممکن است دو برابر این رقم یعنی ۸۰۰ لایک گرفته باشید و اگر محتوایتان ضعیف باشد ممکن است روی عدد ۴۰۰ حدود ۱۲۰ تا ۱۵۰ لایک اضافه تر گرفته باشید. البته این اعداد کاملا حدودی و نسبی است و برای هر صفحه کاملا متفاوت است. راه دیگر نگاه کردن به کامنتهاست. اگر بیشتر از حد معمول کامنت گرفتهاید یا از کسانی کامنت گرفتهاید که اصلا فالوور شما هم نیستند باید گفت: تبریک. شما وارد اکسپلور شدهاید